Hoeveel eieren per week zijn gezond voor je?

Deel dit artikel:

Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en eiwitten. En hoe zit dat met het cholesterol in eieren? Dat vergroot toch de kans op hart- en vaatziekten? En de grote vraag: hoe gezond zijn eieren eigenlijk?

Gezondheidsvoordelen

Eieren bevatten veel eiwit, vitamine A, B, D, E en mineralen zoals ijzer, fosfor en seleen. Voor een gezond eetpatroon is het belangrijk om te variëren met andere eiwitrijke producten zoals vlees, vis, kaas, melk of vleesvervangers. Er wordt vaak beweerd dat eieren dikmakers zijn, maar dit is niet waar. Één ei bevat ongeveer negentig calorieën en zes gram vet, waarvan twee derde onverzadigd en slechts een derde verzadigd vet is. Bovendien behoud je lang een vol gevoel door het hoge eiwitgehalte.

Het klopt dat eieren cholesterol bevatten en dat cholesterol bijdraagt aan de kans op hart- en vaatziekten. Het is alleen een beetje kort door de bocht om te zeggen dat eieren zorgen voor hart- en vaatziekten. Er bestaan namelijk twee soorten cholesterol: goede cholesterol (HDL) en slechte cholesterol (LDL). Slechte cholesterol veroorzaakt hart- en vaatziekten op latere leeftijd en zit vooral op verzadigde vetten. Er is gebleken dat de cholesterol in eieren minder effect heeft op hart- en vaatziekten dan vroeger werd gedacht.

Hoeveel eieren zijn dan gezond?

Het Voedingscentrum adviseert twee tot drie eieren per week en daarnaast gevarieerde voeding met vlees, vis, kaas, melk of andere vleesvervangers. Voedingsdeskundige Charlotte Vande Riviere zegt dat dit aantal alleen geldt voor mensen met diabetes, die erfelijk belast zijn of al een te hoog cholesterolgehalte hebben. Volgens Vande Riviere moet je kijken naar het totaalplaatje. Eet je veel eieren? Eet dan minder vette vleeswaren en kaas. Vegetariërs krijgen minder verzadigd vet binnen, dus zij mogen vijf eieren per week eten. Daarnaast blijft een gevarieerde voeding belangrijk.

Een paar handige tips

  • Gebruik liever geen rauwe eieren in gerechten die niet meer worden verhit, daarmee voorkom je het risico op salmonellabesmetting.
  • Bewaar eieren in de koelkast. Zo verklein je het risico op salmonellabesmetting.
  • Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed.
  • Als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn, kun je een test doen: leg een ei in water met zout (verhouding 80 gram per liter). Een ei dat drijft is niet goed meer.

Waar komt je eitje vandaan?

Een eitje mag dan tot in zekere mate gezond zijn, het is ook belangrijk om te weten waar het vandaan komt. Dat kun je achterhalen door te kijken naar de code op de eieren. Het eerste cijfer geeft aan uit welk houderijsysteem de kip komt die het ei heeft gelegd. Aan de letters die volgen, kun je zien uit welk land het ei komt. NL staat voor een Nederlands ei. De laatste cijfers geven aan op welke boerderij het ei is gelegd.

0= biologisch
1= vrije uitloop
2= scharrel
3= kooi

Bron | Voedingscentrum, hln.be
Beeld | iStock

Lees ook eens

Bekijk ook

Beauty-expert Carmen Zomers laat zien hoe je zelf een optische ooglift kunt toepassen met alleen oogschaduw en mascara.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.