Zo vaak moet je kauwen om voedingsstoffen goed op te nemen

Deel dit artikel:

Goed kauwen is belangrijk, dat horen we al jaren. Het heeft onder andere invloed op hoe eten verteert, het is beter voor onze tanden en helpt ons voedingsstoffen uit ons eten op te nemen. Maar wanneer kauw je eigenlijk genoeg? 

Volgens de één moeten we honderd keer kauwen, andere onderzoeken zeggen dat 36 keer precies genoeg is.

Hoe vaak kauwen?

Het antwoord op hoeveel je precies moet kauwen om zo veel mogelijk voedingsstoffen op te nemen, blijkt niet zo makkelijk te zijn als het noemen van één getal. Hoeveel je moet kauwen is onder andere afhankelijk van wat wat je eet, en hoeveel je al hebt gegeten. Je eerste hap moet je volgens voedingswetenschapper Guido Camps altijd extra goed kauwen. Dan geef je aan je hersenen een seintje dat de maaltijd begonnen is. 

Verteren 

Hij zegt tegen Quest ook dat het vooral belangrijk is dat je goed kauwt als je plantaardig voedsel eet. Bij groenten, fruit, zaden en noten bevat het vliesje of de schil vaak de meeste voedingsstoffen, maar dit is ook het lastigste deel om te verteren in je maag. Wanneer je daar niet voldoende op kauwt, poep je die voedingsstoffen dus gewoon weer uit. Hoewel je misschien denkt dat je op vlees erg goed moet kauwen, is het voor je lichaam een stuk makkelijker om de voedingsstoffen uit dierlijke producten op te nemen. De bacteriën in je darmen kunnen dat makkelijker verwerken dan de dikke celwand van plantaardig voedsel. 

Minder eten

Als je op dieet bent en iets minder wil eten, is het ook heel slim om bewuster bezig te zijn met meer kauwen. Door namelijk langer te kauwen op een hap denken je hersenen eerder dat je al veel gegeten hebt. Daardoor zit je dus eerder vol en eet je minder. Daarnaast smaakt je eten ook een stuk lekkerder als je de tijd neemt om er lekker rustig van te genieten. 

Artikelen van Margriet in je mailbox ontvangen?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | iStock