Hoe gezond zijn walnoten?

Walnoten

Deel dit artikel:

Walnoten zijn gezond. Maar hoe goed zijn ze nou echt voor ons én zijn ze gezonder dan andere noten? Het Voedingscentrum weet hoe het zit.

Net als alle noten bevatten walnoten ijzer, vitamine E en vitamine B1. In noten zit veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten én het verlaagt het LDL-cholesterol dat niet goed is voor de bloedvaten. Vanwege deze positieve effecten staan alle ongezouten noten – dus ook bijvoorbeeld paranoten, amandelen en cashewnoten – in de Schijf van Vijf.

Walnoten extra gezond?

De samenstelling van de voedingsstoffen is bij alle noten net wat anders, je kunt dan ook niet stellen dat de ene noot beter of gezonder voor ons is dan de andere. Juist omdat de ene soort wat meer ijzer bevat en de andere vitamine E, is het goed om te variëren met het eten van noten.

Binnen deze groep bevatten walnoten een relatief grote hoeveelheid alfa-linoleenzuur (ALA). ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur én een essentieel vetzuur. Dat betekent dat het lichaam dit niet zelf kan aanmaken en je dit vetzuur via de voeding binnen moet krijgen. Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten. ALA zit ook in lijnzaadolie, raapzaadolie, sojaolie en plantaardige (dieet)margarines. Vlees en groene bladgroenten bevatten kleine hoeveelheden van dit plantaardige omega 3-vetzuur.

Walnoten en kanker

Er wordt weleens beweerd dat het eten van walnoten de kans op kanker verkleint, maar daar is – tot nu toe – geen overtuigend bewijs voor gevonden.

Hoe luidt het advies?

De meeste volwassenen wordt aangeraden om een handje ongezouten noten per dag te eten. Alle ongezouten noten tellen daarbij mee, het maakt niet uit of ze ongebrand, gebrand of geroosterd zijn. Ook notenpasta en pindakaas die zijn gemaakt van honderd procent noten of honderd procent pinda tellen mee.

Product gezond of niet?

Je kunt volgens het Voedingscentrum van een bepaald product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er altijd vanaf hoeveel je ervan eet óf hoe vaak je het eet. Volgens het centrum kun je wel zeggen of een bepaald product past in een gezonde voeding.

Recepten met walnoten

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je iets lekkers en gezonds maken met walnoten? Probeer dan eens dit recept van het Voedingscentrum uit voor sinaasappelkoek met walnoten.

Ook lekker is dit soda bread met walnoten, het recept is afkomstig uit het bakboek Heel Holland bakt mee seizoen 5.

Bron | Voedingscentrum
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen

Deze video wil je niet missen

Handig: zó verwijder je in een handomdraai glitternagellak van je nagels.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Redactie Margriet