Hoe gezond zijn bananen?

Deel dit artikel:

Nederlanders eten samen jaarlijks ruim 720 miljoen bananen. Daarmee staat de banaan op de derde plaats in de lijst van populair fruit in ons land. Toch wordt de banaan vaak bestempeld als dikmaker (want 95 kcal per stuk). Moeten we hem daarom wat vaker links laten liggen of juist niet? 

Goed voor het zenuwstelsel

Net als aardappelen bevatten bananen vrij veel kalium, een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel en – samen met natrium – bij de regeling van de bloeddruk. Daarnaast is de banaan rijk aan mineralen en vitamines als fosfor, ijzer, zink, vitamine C en foliumzuur.

Vitamine B6

De banaan is bovendien een nauwelijks te overtreffen bron van vitamine B6 (pyridoxine). Deze vitamine speelt een belangrijke rol in vele basisprocessen die in het lichaam plaatsvinden. Zo is vitamine B6 betrokken bij de werking van verschillende hormonen, speelt het een rol in het afweersysteem en het zenuwstelsel en kan het niet gemist worden bij de groei en bij de bloedaanmaak.

Na rijst, graan en mais is de banaan het meest gegeten voedsel ter wereld. De bakbanaan, die minder suiker en meer zetmeel bevat, is in veel tropische landen zelfs basisvoedsel!

Energieleverancier

Voor wie snel veel energie nodig heeft, zoals bij intensief sporten of zware fysieke arbeid, is een banaan de ideale oplossing. Dit komt door het hoge suikergehalte van een rijpe banaan. Tijdens de rijping kan het suikergehalte zelfs stijgen van 1 tot meer dan 20 procent. Wat de tanden betreft verschilt een banaan dus niet veel van snoep…

Veel vezels

Bananen bevatten vezels, die je een vol gevoel geven, maar niet dikmakend zijn. Ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed een beetje en zijn goed voor de darmflora en stoelgang: met voldoende vocht houden ze de ontlasting zacht. In sommige tropische streken dienen onrijpe bananen daarom ook als medicijn voor darmklachten. Een onrijpe groene kookbanaan helpt tegen hardnekkige diarree bij jonge kinderen. Groene bananen kunnen ook leucocyanidine bevatten. Dat doet de slijmvliescellen groeien en beschermt zodoende maag en darmen tegen onder meer maagzweren en letsel als gevolg van geneesmiddelen zoals aspirine.

Bron | dokterdokter.nl / voedingscentrum.nl