Hoe gezond is komkommer? Alle voordelen op een rij

Deel dit artikel:

De komkommer is een vruchtgroente uit dezelfde familie als meloen en courgette. Ze bevatten weinig calorieën en veel water.

Maar wat doen ze voor je gezondheid, en hoe kun je ze het beste eten?

Is komkommer gezond?

Komkommer is volgens het Voedingscentrum één van de populairste groenten in Nederland; ze zijn makkelijk te eten, in veel recepten te gebruiken én ook nog eens ontzettend goed voor je. Hoewel komkommers weinig calorieën bevatten, zitten ze wel vol gezonde voedingsstoffen. In één rauwe komkommer mét schil (gemiddeld 300 gram) zitten de volgende voedingsstoffen:

  • Calorieën: 45
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 11 gram
  • Proteïne: 2 gram
    Proteïne, ook wel eiwit genoemd, is essentieel voor je lichaam. Het vormt de bouwstenen voor je lichaamscellen.
  • Vezels: 2 gram
    Vezels verkleinen het risico op hart- en vaatziekten en zijn goed voor de stoelgang.
  • Vitamine C: 14% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (adh)
    Vitamine C is een antioxidant dat je lichaam nodig heeft om bindweefsel te vormen, ijzer op te nemen en de weerstand hoog te houden.
  • Vitamine K: 62% van de adh
    Vitamine K staat erom bekend botten te versterken.
  • Magnesium: 10% van de adh
    Magnesium is een mineraal dat je lichaam nodig heeft om de botten en spieren te vormen en sterk te houden.
  • Kalium: 13% van de adh
    Kalium regelt de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam.
  • Mangaan: 12% van de adh
    Mangaan is belangrijk voor de energiestofwisseling.

Zonder schil zitten er aanzienlijk minder vezels en vitamines in de komkommer, dus je kunt ze het beste altijd mét schil eten.

Hydraterend

Naast al die gezonde voedingsstoffen bestaan komkommers voor 96% uit water. Het is dus de ideale snack om je vochtniveau op peil te houden. Daarnaast kun je komkommer ook aan een glas water toevoegen om het een smaakje te geven, wat het ook weer aantrekkelijker maakt om te drinken.

Helpt wellicht tegen diabetes

Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat het eten van komkommer helpt tegen diabetes, omdat het de bloedsuikerspiegel op peil kan houden. Zo zijn er verschillende onderzoeken die het effect van komkommer op ratten met diabetes hebben getest, en bij alle onderzoeken werd de bloedsuikerspiegel aanzienlijk verlaagd. Hoewel er meer onderzoek nodig is om te zien of deze resultaten ook voor mensen gelden, klinkt dit in ieder geval veelbelovend.

Verhelpt een slechte adem

Groentes met veel vezels, zoals komkommer, stimuleren je natuurlijke speekselproductie. Hoe beter je speekselproductie, hoe beter de stinkende bacteriën in je mond worden geneutraliseerd. Houdt gedurende 90 seconden een schijfje komkommer tussen je tong en gehemelte om een vieze geur te verlichten. Daarnaast helpt het kauwen op knapperige groentes om plak van je tanden en kiezen te verwijderen, wat ook de groei van bacteriën tegengaat.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Huidverzorging

Komkommer is voor velen ook een geliefde toevoeging aan de beautyroutine. Komkommer zou namelijk ontstekingsremmende eigenschappen hebben, waardoor het goed is voor de huid. Het helpt tegen puistjes en zwellingen en kalmeert een verbrande of geïrriteerde huid. Het beste kun je de komkommer in een blender doen en het sap direct op de huid aanbrengen. Laat het dertig minuten intrekken en spoel vervolgens af.

Dieet

Doordat komkommer laag in calorieën is, en veel vocht en gezonde voedingsstoffen bevat, is het ook een goede snack wanneer je wilt afvallen. Kortom: zet de komkommer maar iets vaker op je boodschappenlijstje.

Bron | Voedingscentrum, MedicalNewsToday, Healthline, Realsimple
Beeld | iStock