Hierdoor krijg je (veel) meer cafeïne binnen dan je denkt

Deel dit artikel:

Dat er cafeïne in koffie en cola zit, is bekend. Maar ongemerkt kunnen we veel meer van het oppeppende stofje binnenkrijgen dan goed voor ons is. Het wordt namelijk steeds vaker aan producten toegevoegd. In Amerika stoppen ze het zelfs in de pindakaas.

Als gezonde volwassene kun je ongeveer vierhonderd milligram cafeïne per dag binnenkrijgen zonder negatieve bijwerkingen. Dit komt neer op zo’n vier koppen koffie. Een kleine hoeveelheid van het stimulerende stofje kan zelfs goed voor je zijn. Volgens het Voedingscentrum zorgt de cafeïne in één tot twee kopjes koffie ervoor dat we lekker wakker worden en ons beter kunnen concentreren. Ook zou het zelfs het geheugen (een klein beetje dan) kunnen verbeteren.

Wat is te veel cafeïne?

Te veel cafeïne is ook weer niet goed. Wat te veel is, verschilt alleen sterk per persoon. Gemiddeld krijgt een volwassen Nederlandse vrouw ongeveer vijfhonderd milligram cafeïne per dag binnen, mannen zo’n zeshonderd milligram. De meeste gezonde volwassenen krijgen daarvan geen klachten.

Klachten

Maar als je last krijgt van een onrustig gevoel, hoofdpijn of moeilijker in slaap kunt komen, kan het verstandig zijn om op je cafeïne-inname te letten. Dat geldt helemaal als je sowieso al last hebt van deze klachten. Ook zou de cafeïne in koffie overgangsklachten zoals opvliegers en nachtelijk zweten kunnen verergeren. Wie angstig is aangelegd kan beter ook voorzichtig zijn met cafeïne.

Cafeïne in pindakaas?

Wat veel mensen niet weten, is dat cafeïne in veel meer producten zit dan alleen koffie en cola. Zo zit het van nature ook in theebladen (van zwarte en groene thee), cacaobonen en in guaranabessen. Met een stukje chocola, een kop warme chocolademelk of een glas ijsthee krijg je dus ook een shot van het opwekkende goedje binnen. Daarnaast wordt het tegenwoordig ook extra aan sommige producten toegevoegd. Zo zit het in de kauwgom van Sportlife (de GO Energy), in de Energy-snoepjes van Napoleon en in allerlei energiedrankjes. In Amerika stoppen ze het zelfs in pindakaas, meldt The Washington Post.

‘Op het etiket’

Of er in onze Nederlandse pindakaas ook cafeïne zit, is bij het Voedingscentrum niet bekend. “Maar dan moet het op het etiket bij de ingrediënten staan,” aldus een woordvoerder. Hoevéél cafeïne in een product zit, wordt echter niet vermeld. En bij natuurlijke ingrediënten, zoals cacao en guaranabessen, staat ook niet apart vermeld dat hier van nature cafeïne in zit.

Kortom: goed om te weten als je een stukje pure chocola eet.

Hoeveelheid cafeïne per product

cafeine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit gebeurt met je lichaam als je stopt met koffiedrinken

Wil je een tijdje helemaal kappen met cafeïnehoudende koffie? Dit gebeurt er dan in je lichaam:

Koffie zelf juist gezond

Overigens is koffie zelf best gezond, als je het tenminste gefilterd drinkt. Zou zouden twee tot vier koppen filterkoffie per dag de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte iets verkleinen. Ook is er volgens het Voedingscentrum ‘sterk bewijs’ dat mensen die vijf koppen koffie per dag drinken, dertig procent minder kans hebben om diabetes type 2 te ontwikkelen dan mensen die helemaal geen koffie nuttigen. Dit gezondheidsvoordeel geldt voor koffie met én zonder cafeïne.

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant

Ben jij een koffieleut of een theemuts: test jezelf!

Hoe gezond zijn koffiepads?

Hoe gezond is automatenkoffie?