Dit is hoe jouw hartslag ziektes en blessures kan voorspellen

Deel dit artikel:

Fanatieke sporters zijn vaak goed op de hoogte van hun hartslag. Door hun maximale hartritme te berekenen, weten ze op welk niveau ze het beste kunnen trainen om een goede conditie op te bouwen en blessures te vermijden. Maar wist je dat je door de frequentie van jouw hart ook kunt voorspellen wanneer je ziek wordt?

Het gaat daarbij niet om de maximale ritme van je hart, maar juist het tegenovergestelde. Je ochtendpols is de gemiddelde hartslag in je lichaam tijdens rust. Dit werkt als een soort ingebouwde barometer. Door een aantal dagen je ochtendpols (ook wel rustpols genoemd) in de gaten te houden, kun je bepalen wat voor jou een normale hartslag is.

Alarmsignaal

Wanneer deze hartslag gedurende een langere periode ineens verhoogd is, geeft je lichaam een signaal dat je het rustiger aan moet doen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Een verhoogde hartslag in rust betekent ook dat je lichaam harder moet werken dan normaal. Bijvoorbeeld omdat het een inkomend virus aan het bestrijden is. Wanneer je rustpols tien tot vijftien procent lager is dan normaal kan dat dus duiden op een ziekte of blessure, zonder dat je al last hebt van andere klachten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Normale rustpols

Een normale rusthartslag varieert per persoon. Zo hebben sommige topsporters een ochtendpols van 40/50 slagen per minuut, maar mensen met een minder goede conditie hebben vaker een rusthartslag van 60, 70 of zelfs 100 slagen per minuut. Daarnaast is je rustpols ook genetisch bepaald. Een lagere rusthartslag betekent daarom niet perse dat diegene een betere conditie heeft dan iemand met een hogere. Wel wordt je hartslag lager naarmate je je conditie verbeterd.

Zelf aan de slag

Om te achterhalen wat je normale rusthartslag is, kun je dit het beste een paar dagen, of een week, elke dag bijhouden. Pak de hartslagmeter er ’s ochtends, terwijl je nog in bed ligt, bij en bekijk liggend je hartslag. Wanneer je dit na het opstaan doet is je hartslag namelijk al opgelopen. Door eerst te ontbijten en koffie te drinken wordt je ochtendpols ook minder betrouwbaar. Ook te weinig slaap of te veel alcohol, de avond ervoor, kan een verhoogde rusthartslag geven. Meet je hartslag met een sporthorloge, via een fingertip-apparaat of een borstband. Of doe het op de ouderwetse manier en meet hem door je vingers op je hals of pols te leggen en het aantal hartslagen in een minuut te tellen.

Bron| Mens en Gezondheid
beeld| iStock