Dít zijn de gezondheidsvoordelen van visolie

Deel dit artikel:

We eten in Nederland weinig vis. Maar zestien procent van de vrouwen en dertien procent van de mannen haalt de aanbevolen hoeveelheid. Zij zetten twee keer per week vis op het menu, waarvan minimaal één vette variant zoals zalm, haring of makreel. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, want vis bevat oliën die veel gezondheidsvoordelen opleveren.

Vette vis is goed voor je, omdat deze soorten visolie bevatten. De werkzame bestanddelen van die olie zijn de essentiële vetzuren EPA en DHA, die samen omega 3 vormen. Net als vitamine C worden ze niet door ons eigen lichaam aangemaakt. Maar een tekort zorgt wel voor gezondheidsproblemen. Daarnaast helpt visolie het risico op een groot aantal aandoeningen te beperken.

Hart- en vaatziekten

Diverse onderzoeken wijzen uit dat het eten van 70 gram vis per week zorgt voor een verlaagd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Eet je geen vis? Dan kun je dit risico beperken door elke dag een visoliesupplement te slikken. Uit onderzoek blijkt dat een inname van 1 gram per dag van EPA en DHA het risico op sterfte aan hartziekten bij personen met een hoog risico op hart- en vaatziekten met ongeveer tien procent verkleint.

(Hoge) bloeddruk

Zeker dertig procent van de volwassenen heeft last van een hoge bloeddruk. Dat kan veel nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. De onverzadigde omega 3-vetzuren in visolie hebben een gunstige werking. Een lage dosis omega 3-visvetzuren kan er volgens onderzoek al voor zorgen dat de bovendruk wordt verlaagd.

Zwangerschap en borstvoeding

Door vis te eten tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding krijgt je kind een gezonde start. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van je baby. Het visvetzuur DHA is verantwoordelijk voor veertig procent van de meervoudig onverzadigde vetzuren in onze hersenen en voor zestig procent van deze vetzuren in het netvlies. Deze gezondheidseffecten treden alleen op als de moeder vis eet, niet bij het slikken van visoliecapsules. Een tekort aan visolie tijdens de zwangerschap hangt volgens onderzoeken samen met een risico op lagere intelligentie, een slecht gezichtsvermogen en verschillende gezondheidsproblemen bij de baby.

Gedragsstoornissen, depressie en dementie

Het recentst ontdekte gezondheidsvoordeel van visolie is dat het de kans op depressie vermindert. Sterker nog, bij mensen met een depressie of angststoornis verminderen de symptomen zichtbaar nadat ze visoliesupplementen zijn gaan slikken. Andere studies tonen aan dat de omega 3-vetzuren in vis helpen bij slecht leergedrag, ADHD en dementie.

Leververvetting

Naar schatting heeft één op de vijf Nederlanders last van leververvetting. En dat aantal loopt op. De kans dat je lever aan het vervetten is, is groter bij mensen met overgewicht (een BMI van meer dan 25) of diabetes type 2. Uit onderzoek blijkt dat omega-3 vetzuren kunnen helpen het vet en de ontsteking in de lever te verminderen.

Lees ook
Antibiotica in ons vlees: feit of fabel?

Bronnen| CBS, Voedingscentrum, A Healthy Life
Beeld| iStock