Maar liefst tien redenen waarom sinaasappelen zo gezond zijn

Deel dit artikel:

Als versgeperst sapje bij het ontbijt, in partjes als tussendoortje of als vulling in een zomerse salade. De sinaasappel is niet alleen lekker, maar ook veelzijdig. Maar wist je dat die zoete vrucht ook nog eens heel veel gezondheidsvoordelen bevat? Deze vitaminenbommetjes bevatten namelijk veel meer goede stoffen dan alleen vitamine C.

Van het verlagen van je bloeddruk tot het verliezen van wat laatste kilo’s: in deze lijst laten we zien waarom de sinaasappel niet mag ontbreken op je fruitschaal.

1. Beschermt je immuunsysteem

Sinaasappelen staan erom bekend dat ze bomvol zitten met vitamine C. Al in de zestiende eeuw wisten zeelieden dat citrusvruchten scheurbuik konden voorkomen. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor het in stand houden van de weerstand. Het beschermt ons lichaam tegen vrije radicalen. Die kunnen schade in het lichaam aanbrengen en ziektes veroorzaken.

2. Verlaagt je bloeddruk

Citrusvruchten, zoals sinaasappels, bevatten veel hesperidine, een stofje dat ook wel bekend staat als vitamine P. Uit onderzoek blijkt dat de stof een bloeddrukverlagende werking heeft.

3. Bestrijdt nierstenen

Sinaasappelsap, appelsap en grapefruitsap bevatten tonicum, een stofje dat versterkend werkt op met name je spieren. Wie elke dag een halve liter van een van deze sappen drinkt, zou volgens onderzoekers een veel kleinere kans hebben op het krijgen van nierstenen.

4. Vermindert de kans op kanker

Citrusvruchten verhogen de activiteit van een enzym in darmcellen, dat beschermt tegen kanker. Uit onderzoek is gebleken dat de kans op darmkanker en leukemie verminderd kan worden dankzij sinaasappelen. Een studie uit 2002 heeft daarnaast aangetoond dat de kans op kinderleukemie kleiner wordt wanneer het kind in de eerste twee levensjaren regelmatig sinaasappel en banaan binnenkrijgt.

5. Verlaagt het cholesterol

Sinaasappels zijn een bron van vezels. En vezels kunnen helpen om je cholesterolgehalte omlaag te brengen. Daarnaast helpen de net besproken vitamine P en het stofje peptide een handje. Laatstgenoemde vertraagt namelijk de opname van vetten in het lichaam.

6. Helpt bij afvallen

Over het algemeen geldt dat je sneller afvalt als je voeding eet met een lage glycemische index. En laat de sinaasappel daar nou net aan voldoen! Klein minpuntje: sinaasappels zitten wel vol met fruitsuikers. Die kunnen het afvallen bemoeilijken. Wanneer je gewicht wilt verliezen, kun je je inname dus maar beter beperken tot twee stuks per dag.

7. Beschermt tegen reuma

Uit onderzoek blijkt dat de kans om reuma te ontwikkelen met 50% afneemt, wanneer je dagelijks een glas verse jus d’orange drinkt. Sinaasappelen bevatten namelijk veel onstekingswerende stofjes die helpen bij het verlichten van de pijn en stijfheid van de gewrichten.

8. Een gunstige werking voor diabetici

Sinaasappels zijn niet alleen rijk aan vitamine C, maar dus ook aan vezels. En die zijn niet alleen goed om je cholesterolniveau op peil te houden, ook je bloedsuikerspiegel wordt er heel blij van! Sinaasappels bevatten van nature fruitsuiker. Als fruitsuiker in combinatie met vezels wordt gegeten, dan wordt de fruitsuiker langzamer vrijgegeven. Je lichaam heeft dan meer tijd om de fructose te verbranden en dat betekent: geen grote schommelingen in je bloedsuiker. Diverse studies hebben aangetoond dat de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes-type 1 of-2 stabieler is, wanneer ze voldoende vezels binnenkrijgen.

9. Zorgt voor een gezonde huid

De vitamine C in de sinaasappel beschermt je huid tegen schade door bijvoorbeeld de zon en zijn uv-stralen. Bovendien is deze vitamine noodzakelijk voor de aanmaak van collageen. De stof zorgt ervoor dat je huid soepel blijft.

10. Goed voor je ogen

Mensen die elke dag een sinaasappel eten, verminderen de kans op netvliesveroudering (maculadegeneratie), een ongeneeslijke oogziekte waarbij het gezichtsvermogen steeds verder achteruitgaat. Volgens de onderzoekers is dat te danken aan het feit dat de oranje vrucht vol zit met flavonoïden en antioxidanten..

Bron| Universiteit van Wageningen, The American Journal of Clinical Nutrition, Mens & Gezondheid,
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.