Gezondheidsraad: eet elke dag noten en drink thee!

Deel dit artikel:

Gek op noten? Goed nieuws! De Gezondheidsraad adviseert om elke dag een handje ongezouten noten te snoepen. Ook theedrinkers zijn kerngezond bezig: drie koppen groene of vijf koppen zwarte thee per dag verlagen de bloeddruk en verkleinen daarmee de kans op een beroerte.

Op woensdag 4 november heeft de Gezondheidsraad de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding uitgebracht. Deze voedingsadviezen zijn gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten, waar onder andere de bekende Schijf van Vijf weer op is gebaseerd. Het Voedingscentrum gaat dus nu de Schijf van Vijf aanpassen.

Meer peulvruchten, geen alcohol

Sommige adviezen staan al in de Schijf van Vijf en zijn nog steeds van toepassing, zoals elke dag 200 gram groenten en fruit, elke week vis en enkele porties zuivel per dag. Maar er zijn ook nieuwe adviezen, bijvoorbeeld om elke week peulvruchten te eten, zoals bonen, (kikker)erwten en linzen. Dit werkt namelijk cholesterolverlagend. Daarnaast wordt het gebruik van alcohol echt helemaal afgeraden, in elk geval niet meer dan één glas per dag, terwijl mannen eerder nog twee glazen per dag ‘mochten’ drinken.

Noten en pinda’s verkleinen kans op hartziekten

Maar het lekkerste advies is om elke dag minstens 15 gram ongezouten noten te snoepen! Volgens de Gezondheidsraad is er namelijk overtuigend bewijs dat het eten van een klein handje noten per dag het risico op hart-en vaatziekten verkleint. Dit omdat noten het slechte LDL-cholesterol verlagen. Het maakt niet uit of je walnoten, hazelnoten of cashewnoten eet. Ook pinda’s, officieel peulvruchten, worden in dit advies tot de noten gerekend. Wel bevatten noten veel calorieën, dus eet er niet téveel van.

Veel mensen denken dat pinda’s vetter zijn dan noten, maar ze bevatten minder calorieën dan bijvoorbeeld walnoten en pecannoten. Wel zitten in noten andere waardevolle stoffen die niet of minder in pinda’s voorkomen. Gewoon variëren dus!

Thee verlaagt de bloeddruk

En we wisten al dat thee gezond is, maar nu is het dan eindelijk officieel: drie koppen groene of vijf koppen zwarte thee per dag verlagen de bloeddruk. Theedrinkers hebben daarom een aantoonbaar kleinere kans om een beroerte te krijgen dan iemand die dit niet doet. Ook lijkt thee (zowel groen als zwart) de kans om diabetes te krijgen te verkleinen. De voordelen gelden niet voor kruidenthee.

Het advies in het kort:

• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit.
• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten.
• Eet wekelijks peulvruchten – dit verlaagt het slechte LDL-cholesterol.
• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag – dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt.
• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis.
• Drink dagelijks minimaal drie koppen zwarte of groene thee – dit verkleint de kans op een beroerte.
• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie.
• Vervang geraffineerde graanproducten (zoals wit brood) door volkorenproducten.
• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën.
• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees (dit kan dus ook wit vlees zijn).
• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken.
• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag (ook mannen).
• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.
• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Bron | Gezondheidsraad, Voedingscentrum

Meer gezond nieuws

Wat eten we nu in plaats van rookworst?

5 manieren om nu écht minder zout te gaan eten

Groene thee: geen kokend heet water!