6 simpele gewoontes die je gezondheid een boost geven

Deel dit artikel:

Wij mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren. Naarmate we ouder worden, vallen we vaak terug in vaste patronen. Niks mis mee, maar daardoor maken we niet altijd de beste keuzes voor onze gezondheid.

En daar zit nou net de crux. Want met een paar makkelijke aanpassingen in je dagelijks leven kun je je gezondheid al een flinke boost geven:

1. Zoek een (leuke) sport

Sleep jij jezelf één keer per week met heel veel tegenzin naar de sportschool? Grote kans dat fitness dan gewoon écht niet jouw ding is. Kan gebeuren. Maar dat betekent niet dat er geen andere sporten zijn die je wel leuk kunt gaan vinden. Sporten hoeft namelijk echt geen straf te zijn. Ga eens op onderzoek uit naar wat voor sporten er in jouw buurt allemaal worden aangeboden. Misschien ben je wel een geboren danser, fietser of surfer. Wanneer je eenmaal een sport hebt gevonden die bij je past, kun je voor jezelf vaste sportdagen inplannen. Daardoor kom je in een vast ritme, wat eraan bijdraagt dat je ook daadwerkelijk gaat. Bewegen verbetert je humeur en je slaap én helpt je om een gezond gewicht te behouden. Reden genoeg om eens wat vaker van de bank af te komen.

2. Stop met jezelf uithongeren

Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat je jezelf te goed moet gaan doen aan kilo’s chocolade. Maar volgens deskundigen dragen extreme diëten niet bij aan gewichtsverlies. Je lichaam raakt namelijk in een soort hongermodus, waardoor het gaat hamsteren. Hierdoor krijg je het bekende jojo-effect. Een goede balans in je voedingspatroon is dus belangrijk. Wil je een paar kilo kwijt, blijf dan regelmatig eten, maar kies voor gezonde producten. Je zult zien dat je je daardoor ook minder vaak schuldig voelt. En dat komt mooi uit, want uit onderzoek is gebleken dat dit schuldgevoel ervoor zorgt dat je eerder weer gaat snoepen dan normaal.

3. Goede voeding is het halve werk

Alles wat via onze mond naar binnen gaat, is brandstof. En hoe beter die brandstof, hoe beter ons lichaam functioneert. Met de producten uit de Schijf van Vijf krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Hoeveel dat is, hangt af van je leeftijd en geslacht. Voor een vrouw van 45 jaar komt een gezond dagmenu neer op ongeveer: 250 gram groente, twee porties fruit, vier tot vijf bruine of volkoren boterhammen, vier tot vijf opscheplepels volkoren graanproducten of vier tot vijf aardappelen, één portie vis, peulvruchten of vlees, 25 gram ongezouten noten, twee tot drie porties zuivel, 40 gram kaas en 40 gram smeer- en bereidingsvetten. Over het algemeen wordt daarnaast aangeraden om 1,5 liter water per dag te drinken. Koffie, thee en het vocht uit je eten horen daar ook bij.

4. Wees lief voor je lijf

Zeg eens eerlijk? Hoe kritisch ben jij als je in de spiegel kijkt? Zeg je weleens iets aardigs tegen jezelf? Veel vrouwen zijn geneigd om alleen maar naar hun vetjes en tekortkomingen te kijken. Wees dankbaar dat jouw lijf elke dag zo veel voor je doet. Dat het gezond is en mooi. Klinkt dit voor jou iets te zweverig? Probeer dan eens een cursus mindfulness. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig aan mindfulness doen zich namelijk beter kunnen focussen, beter omgaan met stress en een beter geheugen hebben. Wanneer je je lijf beter gaat waarderen, zul je zien dat het ook minder kost om er goed voor te gaan zorgen.

5. Plan genoeg tijd voor je sociale leven

Ruim de helft van de Nederlanders heeft regelmatig last van stress. En dat is slecht voor onze gezondheid. Uit een recente studie blijkt dat mensen met te veel stress een grotere kans hebben op depressie en meer geneigd zijn om ongezond te eten. Bovendien is stress slecht voor je hart. Het is dus zaak om regelmatig te ontspannen door leuke activiteiten te doen en goede gesprekken te voeren met je partner of vrienden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die zich niet gesteund voelen door hun sociale omgeving een hogere mate van verkalking van de kransslagader hebben. Ook hebben zij verharde bloedvaten die de bloedstroom naar het hart beperken. Onderzoekers van de University of North Carolina ontdekten daarnaast dat ons sociale netwerk net zoveel gezondheidseffecten biedt als een regelmatige sportsessie.

Artikelen van Margriet.nl gratis ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

6. Geniet van de frisse lucht

Meerdere studies hebben aangetoond dat een groene leefomgeving onze gezondheid en ons gevoel van welbevinden kunnen verbeteren. Volgens de Gezondheidsraad kan alleen al het uitzicht op een stadspark mensen helpen te herstellen van stress, wat de kans op stressgerelateerde ziekten weer doet verminderen. Mensen die meer tijd buiten doorbrengen zijn gelukkiger, gezonder en zelfs creatiever. En wist je dat verse zuurstof helpt je lichaam te zuiveren en een portie daglicht wonderen doet voor je bioritme? Reden genoeg om eens wat vaker naar buiten te gaan voor een lekkere wandeling in de frisse lucht.

Bron| GGZ, Voedingscentrum
Beeld| iStock