Dit kan het ernstige gevolg van een vitamine B12-tekort zijn

Deel dit artikel:

We weten allemaal dat we dagelijks genoeg vitaminen en mineralen moeten eten om ons lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren. Maar er is één vitamine die er met kop en schouders bovenuit steekt: vitamine B12.

Sterker nog, we kunnen niet zonder. Vitamine B12 is namelijk nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. En die zijn weer nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Er is alleen één probleem. Ons lichaam kan die levensbelangrijke vitamine niet zelf aanmaken. Daarom moeten wij vitamine B12 uit onze voeding halen. En omdat planten ook geen vitamine B12 bevatten, moeten we het hebben van dierlijke producten.

Dierlijke producten

“Dieren produceren ook geen vitamine B12”, vertelt Professor Eddy Smid van Wageningen University & Research aan het AD. “B12 ontstaat door bepaalde bacteriën in de maag en darmen van planteneters, zoals koeien. Daarna verspreidt de vitamine zich door het hele lichaam. Daardoor zit vitamine B12 in bijna al het voedsel dat een dierlijke achtergrond heeft: van een stuk vlees tot kaas, vis, eieren en zuivel.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Symptomen van tekort

Omdat het in zoveel producten voorkomt, zullen de meeste mensen niet zo snel een vitamine B12-tekort oplopen. Het lichaam kan een deel van de vitaminen bovendien opslaan, waardoor een tijdelijk tekort kan worden opgevangen. Daardoor kan het soms wel een jaar duren voor een vitamine B12-tekort opvalt. Symptomen als onverklaarbare vermoeidheid, gevoelloze of tintelende vingers zijn vaak de eerste symptomen. Bij ernstig vitamine B12-tekort kun je ook last krijgen van evenwichtsproblemen, incontinentie en zelfs vruchtbaarheidsproblemen.

Toegevoegde B12

Om ook veganisten aan hun dagelijkse dosis te helpen, voegen veel voedselproducenten de vitamine toe aan bijvoorbeeld sojamelk en vleesvervangers. Daarnaast wordt veganisten aangeraden om een supplement te slikken. Ook ouderen lopen risico op een tekort, doordat ons maagzuur in de loop der jaren afneemt, waardoor het voor het lichaam moeilijker wordt om B12 uit het voedsel te filteren.

Bron| AD, Voedingscentrum, Stichting B12 Tekort
Beeld| iStock