Dit gebeurt er als je ’s avonds laat een chocoladekoekje eet

Deel dit artikel:

Trek in een koekje of iets anders lekkers? Verwen jezelf daar dan overdag mee, in plaats van ’s avonds laat. Want uit Nederlands promotieonderzoek blijkt dat je meer aankomt van een chocoladekoekje dat je eet als je eigenlijk naar bed moet dan van hetzelfde koekje overdag.

Het is al langer bekend dat je meer kans hebt op overgewicht en diabetes type-2 als je ’s nachts eet, bijvoorbeeld als je aan het werk bent en nachtdienst draait. Dit heeft te maken met onze biologische klok, die de meeste ritmes in ons lichaam aanstuurt. Arts en promovenda Joëlle Oosterman heeft nu ontdekt dat het ook uitmaakt wát je op welk moment van de dag eet. Zo tikken zoete en vette dingen die je ’s avonds laat of ’s nachts snackt, extra hard aan. In elk geval werkt het zo bij ratten, want daar heeft ze het op getest.

Leververvetting

Oosterman zag dat de proefdiertjes dikker werden van suiker die ze in hun rustperiode aten dan van precies dezelfde hoeveelheid suiker die ze oppeuzelden als ze actief waren. Ook hun lever moest het zwaarder ontgelden als ze veel suiker en vet in hun rustperiode aten, die begon te vervetten. Volgens de promovenda was dit effect veel groter dan bij hetzelfde dieet in de actieve periode, vertelt ze aan RTL nieuws.

Twaalf uur lang niets eten

Een klein lichtpuntje voor iedereen die regelmatig nachtdiensten draait: bij een gewoon eetpatroon hadden de rattenlijfjes het minder zwaar te verduren. Oosterman adviseert nachtwerkers dan ook zo ‘gewoon’ mogelijk te eten en niet te bezwijken voor vette snacks of snoep (lees ook: 10 tips voor een gezondere nachtdienst). Voor mensen die gewoon overdag werken, is het vermoedelijk beter om niet nog ’s avonds laat een zak chips open te trekken. “Ik heb dat niet onderzocht,” relativeert Oosterman, “maar uit vooral Amerikaans onderzoek weten we dat het verlengen van de periode waarin je niets eet, dus in dit geval de nacht verlengen door in de avond al niet meer te eten, enorm kan helpen om je gewicht op peil te houden.”

Haar advies om gewicht te verliezen? “Als je de tijd waarin je niet eet kunt uitbreiden tot twaalf uur, val je vanzelf af.”

Lees ook

Bekijk ook

Last van schimmelnagels? Dokter Rutger vertelt over de oplossingen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.