Zó herken je het verschil tussen fysieke en mentale pijn

Deel dit artikel:

Soms heb je ergens pijn zonder dat je je echt bezeerd hebt. Vaak is deze pijn makkelijk te verklaren: je hebt te lang gezeten, je neemt een verkeerde lichaamshouding aan, je hebt iets verkeerds gegeten, je loopt op de verkeerde schoenen…

Maar soms is de oorzaak een stuk lastiger te achterhalen.

Fysieke of mentale pijn?

Het kan zijn dat je pijn dan geen fysieke oorzaak heeft, maar een mentale. Stress en emoties kunnen heftige reacties oproepen in je lichaam die je niet altijd meteen met elkaar in verband brengt. Maar hoe weet je of jouw pijn een fysiek of een mentaal probleem is?

Lichaam en geest

Meer en meer onderzoek toont aan dat lichaam en geest niet meer als apart beschouwd kunnen worden. Ze zijn deel van hetzelfde systeem en beïnvloeden elkaar op allerlei manieren. Zo kan stress onze hormonale balans verstoren, wat weer tot een stortvloed aan andere fysieke problemen leidt.

Constante staat van alertheid

Zo vreemd is dat niet; in de prehistorie hadden we deze fysieke reactie op stress nodig om te overleven. Werd je achterna gezeten door een tijger, dan gaf die extra boost aan adrenaline net dat beetje snelheid dat je in veiligheid kon brengen. Maar in de moderne tijd ervaren we iedere dag stress door zo veel verschillende dingen dat ons lichaam in een constante staat van alertheid verkeert. En dat is niet zo goed voor je gezondheid.

Vervelende kwalen

Wanneer ons lichaam langer dan drie maanden constante stress ervaart, kan het uiteindelijk allerlei vervelende kwalen en ziektes ontwikkelen. Dit kan onschuldig zijn, maar ook een stuk heftiger. Zo kunnen het prikkelbare darmsyndroom, diabetes en obesitas alle drie gevolgen zijn van mentale stress en uitputting. Maar hoe weet je of dit bij jou ook het geval is?

Luisteren naar je lichaam

Het begint bij leren luisteren naar je lichaam. Zo weet je of jouw fysieke problemen voortkomen uit je hoofd of dat er meer aan de hand is. Er zijn een aantal manieren waarop je naar je lichaam kunt leren luisteren. Vanuit daar kun je bepalen wat je lichaam nodig heeft en de pijn bij de oorzaak aanpakken.

  1. Doe een bodyscan

    We zijn in het dagelijks leven zo druk dat we soms niet eens een minuutje de tijd te nemen om naar ons lichaam te luisteren. Het is tijd om dit te veranderen. Blijf in de ochtend nog even in bed liggen en doe in die tijd een bodyscan. Sluit je ogen en begin met focussen op je tenen. Ga steeds een stukje hoger, tot je bij het puntje van je hoofd bent, zónder je focus te verliezen. Merk alle sensaties in je lichaam op, zonder ze als pijnlijk of niet pijnlijk te beoordelen. Op deze manier leer je je gedachten de baas te zijn over de sensaties in je lichaam. Herhaal de scan in de avond, en zie of er iets veranderd is.

  2. Experimenteer met ‘ja’ en ‘nee’-gevoelens

    Met deze oefening kom je erachter welke activiteiten en gewoontes een negatief effect op je lichaam hebben, en welke bijdragen aan je gezondheid. Begin met simpele taken, zoals eten of bepaalde activiteiten die je wel en niet leuk vindt. Hoe voelt je lichaam hierna? Beter, slechter, hetzelfde? Na de simpele taken kun je lastigere dingen proberen, zoals relaties, je werk of andere aspecten in je leven die stress zouden kunnen veroorzaken. Zo leer je op een intuïtieve manier naar de signalen van je lichaam luisteren, en weet je in de toekomst wat je wel en niet moet doen.

  3. Beweeg genoeg

    Zoals al eerder is gezegd, kan lichamelijke pijn ook voortkomen uit een verkeerde houding of te lang zitten. Een groot deel van je problemen kan daarom al opgelost worden door meer te bewegen op een dag. Doe wat stretchoefeningen tijdens je lunchpauze, ga af en toe een stukje wandelen en zorg ervoor dat je goed rechtop zit. Wanneer je de klachten hiervan hebt verholpen, kun je de mentale klachten een stuk beter herkennen.

Signalen herkennen

Wanneer je deze oefeningen een aantal keer herhaalt, leer je de signalen van je lichaam beter herkennen en weet je sneller welke mentale veranderingen van invloed zijn op je lichaam. Blijven je klachten aanhouden? Dan is het raadzaam een afspraak te maken bij de huisarts.

Bron | MindBodyGreen
Beeld | iStock


Nog meer lezen over gezond leven? Dat kan in de Margriet Gezond Leven-special, vol inspirerende interviews, uitgebreide reportages en praktische tips. Bestellen kan hier.