Last van licht urineverlies? Dit zijn de feiten, fabels én tips!

Deel dit artikel:

– In samenwerking met lights by TENA

Onzeker wanneer je moet lachen om de capriolen van je (klein)kinderen of om grapjes van vrienden? Het verliezen van enkele druppeltjes urine is vervelend en kan je onzeker maken. Het is nergens voor nodig om je leven in de pauzestand te zetten. Wij zetten de feiten en fabels op een rij én geven tips.

Feit
Tijdens en na je zwangerschap verandert er veel in je lijf. Lichamelijke en hormonale veranderingen verhogen de kans op het onverwacht verliezen van enkele druppeltjes urine. Ruim 1 op de 4 vrouwen boven de 35 jaar krijgt hiermee te maken. Dit komt vooral voor tijdens het niezen, hoesten, lachen en sporten.

Fabel
Denk jij net als veel mensen dat minder drinken de beste manier is om het probleem de baas te blijven? Niet waar. Het probleem verergert juist. Je urine is geconcentreerder en dit kan voor irritatie zorgen. Ook kan je blaas steeds minder urine vasthouden. Probeer 1,5 tot 2 liter vocht per dag binnen te krijgen om de blaas gezond te houden. Lekker veel water drinken dus!

Bij 67% van de mensen met licht tot matig urineverlies worden de klachten minder of verdwijnen geheel door regelmatig de bekkenbodemspieren te trainen.

Fabel
Dat maandverband voldoende beschermt tegen urineverlies is een fabel. Maandverband is bedoelt ter bescherming tijdens de menstruatieperiode, niet om urine op te vangen. Daarvoor zijn de lights by TENA inlegkruisjes. Deze bevatten FeelFresh™ Technology. Ze nemen vocht op en neutraliseren geurtjes. Wel zo fijn, elke dag een fris en droog gevoel.

Feit
Drink jij graag iedere ochtend een kopje koffie? Of een glas wijn bij een goede maaltijd? Natuurlijk hoef je deze lekkernijen niet direct te schrappen, maar het kan helpen om je bewust te zijn van de effecten op de blaas. Bepaalde soorten drank en voedsel irriteren de blaas en verhogen het risico op ongewenst urineverlies. Dit zijn naast koffie en alcohol, bijvoorbeeld gekruide en zure voedingsmiddelen zoals citrusvruchten.

Fabel
Dat alleen oude mensen te maken hebben met urineverlies, klopt ook niet. Ook wanneer je verhoogde inspanning levert als je met een nieuw trainingsschema begint, kan dit voorkomen. De druk op de blaas neemt toe bij hardlopen of doorstappen. Laat je goede voornemens hier niet door temperen. Blijf in beweging. Draag bijvoorbeeld een lights by TENA inlegkruisje long. Dat zorgt voor extra bescherming tijdens het sporten.

Doen: Bekkenbodemfitness

Bij 67% van de mensen met licht tot matig urineverlies worden de klachten minder of verdwijnen geheel door regelmatig de bekkenbodemspieren te trainen. Een goede work-out is pilatesoefening ‘Beenglijden’.

  • Stap 1: Ga op je rug liggen, strek je benen en leg je armen naast je lichaam neer. Je kunt je hoofd ondersteunen met een opgerold handdoekje.
  • Stap 2: Kantel je heupen naar voren, zodat je lichaam in een rechte lijn komt te liggen. Buik en bekkenbodem spannen daardoor automatisch aan. Adem rustig verder.
  • Stap 3: Bij de volgende inademing hef je je bekkenbodem in gedachten verder naar binnen en naar boven. Tegelijkertijd trek je je rechtervoet over de grond in de richting van je zitvlak en strek je je linkerarm naar boven. Als je uitademt, laat je je been terugglijden. Blijf je been aanspannen.
  • Stap 4: Herhaal de oefening aan beide kanten 10 keer. Adem daarna diep in en uit en ontspan.

Vraag op lightsbytena.nl een gratis proefpakket aan. Ook vind je hier meer oefeningen en informatie.

 

lights-by-tena-logo