Zo vaak moet je eigenlijk naar de sauna om écht profijt te hebben

Deel dit artikel:

Of het nou zomer is of winter, een bezoekje aan de sauna zorgt eigenlijk altijd voor intense ontspanning. Bovendien is het ook nog eens hartstikke goed voor je lichaam. Maar helpt het ook echt tegen bijvoorbeeld griep?

Tijdens een bezoekje aan de sauna stijgt je lichaamstemperatuur gemiddeld van 37 naar 39 ℃. Hierdoor treedt een soort kunstmatige koorts op. Deze zorgt ervoor dat er automatisch antistoffen worden aangemaakt. Deze antistoffen kunnen ziekteverwerkers afbreken. Maar of dit echt kan voorkomen dat je griep krijgt, hangt van de frequentie van je saunabezoekjes af.

Meeste Nederlanders gaan te weinig

Onderzoekers aan de Universiteit van Rurku in Finland ontdekten dat mensen die een halfjaar lang twee keer per week naar de sauna gaan, na een maand dertig procent minder last van verkoudheid hebben dan mensen die nooit een sauna van binnen zien. De meeste Nederlanders beperken hun bezoek echter maar tot maximaal één keer per maand. Slechts zes procent bezoekt de sauna op jaarbasis veertig keer of vaker.

Effecten per seizoen

Dat een sauna alleen gezondheidsvoordelen zou hebben in de winter is een fabel. Ook in de warme zomermaanden heeft een saunabezoek een positief lichamelijk effect. “Als je met heel warm weer naar de sauna gaat, went je lichaam veel beter aan de hitte,” vertelt expert Dylan Beemer aan Nu.nl. Mensen die regelmatig naar de sauna gaan zullen hete zomerdagen beter verdragen dan mensen die dan niet doen. In de winter is het vooral fijn dat het immuunsysteem een oppepper krijgt.

Temperatuurverschil

Volgens Beemer moet je de afwisseling van warm naar koud op koude dagen wel anders insteken dan op zomerse dagen. Het temperatuurverschil is simpelweg te groot. Bovendien heeft je lichaam op koude dagen meer tijd nodig om rustig af te koelen. “In de zomer kun je door het kleinere temperatuurverschil met de buitenlucht meteen in het zwembad springen, terwijl je in de winter meer tijd moet nemen om je lichaam terug te brengen naar zijn normale temperatuur. Bijvoorbeeld door buiten op blote voeten over de tegels te lopen. Wanneer je in de winter gelijk een bommetje maakt in het koude bad, kan dit leiden tot een verhoogde hartslag en in het ergste geval op een koudeshock”

Bron| Nu.nl
Beeld| iStock

Krijg je nu spontaan zin om een dagje sauna te boeken? In de shop van Margriet vind je een mooie aanbieding.