De hoogleraar schildklierziekten: ‘Eet brood!’

Deel dit artikel:

Of je dik wordt van brood, weet hij niet. Maar hoogleraar schildklierziekten Robin Peeters van het Rotterdamse Eramus MC weet wél wat er kan misgaan als we te weinig brood eten.

Peeters waarschuwt met name voor gevaren bij zwangere vrouwen, lezen we in het AD. Als je weinig brood eet, riskeer je namelijk een serieus jodiumtekort en dit kan leiden tot hersenafwijkingen bij je ongeboren kind. “Nu we een steeds duidelijker trend zien om minder brood te eten, ligt een jodiumtekort op de loer. Zelfs subtiele jodiumtekorten kunnen leiden tot een lager IQ van je kind. Hier maak ik mij grote zorgen over,” zegt Peeters tegen de krant.

Levenslang aan de schildkliermedicijnen

Maar ook als je niet zwanger bent en weinig brood eet, moet je volgens de hoogleraar oppassen. Zo kan een jodiumtekort op lange termijn leiden tot een vergrote schildklier, die ‘hinderlijk op de slokdarm kan drukken’. Meestal is de enige oplossing dan om de schildklier eruit te halen, waardoor je de rest van je leven schildkliermedicijnen moet slikken.

Voedingscentrum: ‘Brood heeft onterecht ongezond imago’

Het Voedingscentrum is het met Peeters eens. “Brood heeft de afgelopen jaren onterecht een ongezond imago gekregen. Je zou er dik van worden en gluten zouden slecht zijn voor je gezondheid, maar dat is onzin. Brood eten is een belangrijke manier om voldoende jodium binnen te krijgen,” zegt een woordvoerder. Eet dan bij voorkeur ‘normaal’ brood; biologisch brood bevat meestal geen gejodeerd zout.

Zes boterhammen of wat zuivel erbij

Okay, maar hoeveel broodjes moeten we dan elke dag eten om genoeg jodium binnen te krijgen? Het antwoord: zes boterhammen. “Je kunt ook iets minder brood eten en er zuivel bij nemen,” vult de woordvoerder aan. Daarin zit namelijk ook jodium, al is dat veel minder dan in brood. “Met bijvoorbeeld vier sneden brood, twee glaasjes melk, een schaaltje yoghurt en een eitje per dag krijgt een volwassen vrouw voldoende jodium binnen.”

Het Voedingscentrum adviseert het volgende:

– Eet brood met bakkerszout (dit zit meestal niet in biologisch brood).
– Gebruik zelf zo weinig mogelijk zout, maar als je zelf zout toevoegt aan de maaltijd, gebruik dan gejodeerd zout. In zeezout zit nauwelijks jodium.
– Gebruik de aanbevolen hoeveelheid zuivelproducten (circa 500 gram).
– Eet af en toe een ei (tot drie keer per week past in een gezond eetpatroon).
– Eet twee keer per week (zee)vis.

Alternatief: zeewier of supplement

Heb je echt geen trek in zoveel brood en zuivel? Geen paniek: jodium kun je ook uit andere bronnen halen. Zo zit het van nature in zeewier, zeevis en in mindere mate in eieren. Vooral zeewier, wat ook een geschikte vleesvervanger is, staat stijf van de jodium, vandaar dat bijvoorbeeld Japanners geen enkel probleem hebben met hun jodiumvoorziening. En anders neem je een supplement dat jodium bevat, adviseert de hoogleraar schildklierziekten. “Die zijn gewoon bij de drogist te koop.”

Kies dan bij voorkeur voor een multivitamine met honderd tot driehonderd procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), want te veel jodium kan ook schadelijk zijn.

Waar zit jodium in?

Volwassenen hebben elke dag 150 microgram (mcg) nodig. Tijdens de zwangerschap wordt 175 microgram geadviseerd. Voor vrouwen die borstvoeding geven wordt een ADH van 200 microgram per dag aangehouden. In deze tabel zie je hoeveel jodium er in 100 gram van deze voedingsmiddelen zit:

jodium

Bron | Vitamine Informatie Bureau

Meer lezen

Brood bewaren: zó blijft het langer vers!

Is geroosterd brood beter voor je darmen?

Lekker op brood: zelfgemaakte groentespreads!

 

  • Marian van der Meer

    Ongelooflijk zoals men maar blijft beweren dat je brood moet eten om geen jodiumtekort te krijgen. Bqrood is geen natuurlijke bron van jodium. Het is suppletie die je dus prima met een paar druppeltjes jodium ook op kunt lossen. Komt op hetzelfde neer. Maar beter uiteraard om gewoon jodium uit zijn natuurlijke bron te halen: zeevoeding! Dat wil zeggen vis ( bij voorkeur witvis) en zeegroentes (zeewier ed.).

  • Marina Kraal

    Wat een onzin verhaal weer. Dat jodium die aan brood wordt toegevoegd is ergens eind tweede wereld oorlog door het ministerie besloten. Dit omdat de Nederlandse burgers toen, lees, 70 jaar geleden, net na de oorlog te weinig jodium binnen kregen. Na overleg is toen besloten door een aantal hoge heren, om dit heel handig in brood te doen. makkelijk, goedkoop en doeltreffend. Gewoon tegen de burger zeggen dat je brood moest eten omdat je anders ziek werd en de Nederlandse burger deed dit braaf. Prima oplossing voor die tijd zeg ik maarrrrr Wanneer je kijkt wat er tegenwoordig in het gemiddelde brood gepropt wordt, ben ik bang dat uiteindelijk de jodium het enige is wat goed is voor de gezondheid. Scheid toch uit, met al die toevoegingen, weekmakers, gemalen varkensharen en andere zooi. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om die jodium op een andere manier binnen te krijgen. Ik hoef niet alle voedingsmiddelen op te noemen waar jodium inzit omdat er gelukkig veel meer mensen er hetzelfde over denken en al een aardig lijstje hebben samengesteld. Ik kies er voor om het bakkerszout op een andere manier te verwerken. En laten we verder een keer stoppen met dat hysterische gedoe over brood eten. Volgens mij zijn wij Nederlanders het enige land waar zoveel brood wordt gegeten. En begrijp mij goed, wanneer je geen last hebt, kun je volgens mij best wel eens een bammetje eten (ik zeg dan wel zelf bakken) maar 6 boterhammen als lunch en dan ook nog eens met van alles beleggen, want niemand die dat bammetje droog naar binnen propt. Dat is volgens mij ook niet echt gezond. En is het ook niet zo, dat naast het feit,dat veel mensen intolerant zijn er een wereld van verschil is met zo’n 70 jaar geleden? De oorlog net achter de rug, hongerwinter, armoe….
    Eigenlijk is er nu dus hetzelfde aan de hand, als 70 jaar geleden.Oh jee, de Nederlanders krijgen niet voldoende jodium binnen, dus zet ze weer aan het brood. Nee, zeg ik. Geef een alternatief. Of nog beter, Zorg dat mensen bewuster zijn van wat zij eten en drinken. Wat dacht je van onderwijs. En als het zo is dat iemand de jodium niet uit brood wil of kan halen dan moet je ook met een alternatief komen. Mensen moeten zelf de keus kunnen maken.Niet zomaar wat roepen dus…..
    Als je iets roept moet je ook de consequenties aanvaarden en de oplossing aandragen. Zomaar iets roepen dat gebeurt de laatste jaren steeds vaker. Ik ben geen wetenschapper, maar heb mij verdiept in voeding, de bewerking, smaak en het onnodig volproppen met schadelijke toevoegingen en hoop dat dit artikel er niet voor zorgt dat mensen weer onterecht te veel brood gaan eten.

  • Toos de Wit

    Robin Peeters is blijkbaar een kwakzalver die geen wetenschappelijk onderzoek kan lezen.
    Er is voldoende onderzoek dat de negatieve effecten van gluten op de schildklier aantoont. Zeer gevaarlijk deze man….
    Zonde dat de Margriet dit soort onzin berichten een podium geeft. Artsen hebben GEEN verstand van voeding en gezondheid.

  • Ilse

    goedemorgen,

    Als of brood het enige voedingsmddel is waar jodium in zit. Ik eet al jaren geen brood meer maar mijn schildklier werkt goed!