De hoogleraar schildklierziekten: ‘Eet brood!’

Deel dit artikel:

Of je dik wordt van brood, weet hij niet. Maar hoogleraar schildklierziekten Robin Peeters van het Rotterdamse Eramus MC weet wél wat er kan misgaan als we te weinig brood eten.

Peeters waarschuwt met name voor gevaren bij zwangere vrouwen, lezen we in het AD. Als je weinig brood eet, riskeer je namelijk een serieus jodiumtekort en dit kan leiden tot hersenafwijkingen bij je ongeboren kind. “Nu we een steeds duidelijker trend zien om minder brood te eten, ligt een jodiumtekort op de loer. Zelfs subtiele jodiumtekorten kunnen leiden tot een lager IQ van je kind. Hier maak ik mij grote zorgen over,” zegt Peeters tegen de krant.

Levenslang aan de schildkliermedicijnen

Maar ook als je niet zwanger bent en weinig brood eet, moet je volgens de hoogleraar oppassen. Zo kan een jodiumtekort op lange termijn leiden tot een vergrote schildklier, die ‘hinderlijk op de slokdarm kan drukken’. Meestal is de enige oplossing dan om de schildklier eruit te halen, waardoor je de rest van je leven schildkliermedicijnen moet slikken.

Voedingscentrum: ‘Brood heeft onterecht ongezond imago’

Het Voedingscentrum is het met Peeters eens. “Brood heeft de afgelopen jaren onterecht een ongezond imago gekregen. Je zou er dik van worden en gluten zouden slecht zijn voor je gezondheid, maar dat is onzin. Brood eten is een belangrijke manier om voldoende jodium binnen te krijgen,” zegt een woordvoerder. Eet dan bij voorkeur ‘normaal’ brood; biologisch brood bevat meestal geen gejodeerd zout.

Zes boterhammen of wat zuivel erbij

Okay, maar hoeveel broodjes moeten we dan elke dag eten om genoeg jodium binnen te krijgen? Het antwoord: zes boterhammen. “Je kunt ook iets minder brood eten en er zuivel bij nemen,” vult de woordvoerder aan. Daarin zit namelijk ook jodium, al is dat veel minder dan in brood. “Met bijvoorbeeld vier sneden brood, twee glaasjes melk, een schaaltje yoghurt en een eitje per dag krijgt een volwassen vrouw voldoende jodium binnen.”

Het Voedingscentrum adviseert het volgende:

– Eet brood met bakkerszout (dit zit meestal niet in biologisch brood).
– Gebruik zelf zo weinig mogelijk zout, maar als je zelf zout toevoegt aan de maaltijd, gebruik dan gejodeerd zout. In zeezout zit nauwelijks jodium.
– Gebruik de aanbevolen hoeveelheid zuivelproducten (circa 500 gram).
– Eet af en toe een ei (tot drie keer per week past in een gezond eetpatroon).
– Eet twee keer per week (zee)vis.

Alternatief: zeewier of supplement

Heb je echt geen trek in zoveel brood en zuivel? Geen paniek: jodium kun je ook uit andere bronnen halen. Zo zit het van nature in zeewier, zeevis en in mindere mate in eieren. Vooral zeewier, wat ook een geschikte vleesvervanger is, staat stijf van de jodium, vandaar dat bijvoorbeeld Japanners geen enkel probleem hebben met hun jodiumvoorziening. En anders neem je een supplement dat jodium bevat, adviseert de hoogleraar schildklierziekten. “Die zijn gewoon bij de drogist te koop.”

Kies dan bij voorkeur voor een multivitamine met honderd tot driehonderd procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), want te veel jodium kan ook schadelijk zijn.

Waar zit jodium in?

Volwassenen hebben elke dag 150 microgram (mcg) nodig. Tijdens de zwangerschap wordt 175 microgram geadviseerd. Voor vrouwen die borstvoeding geven wordt een ADH van 200 microgram per dag aangehouden. In deze tabel zie je hoeveel jodium er in 100 gram van deze voedingsmiddelen zit:

jodium

Bron | Vitamine Informatie Bureau

Meer lezen

Brood bewaren: zó blijft het langer vers!

Is geroosterd brood beter voor je darmen?

Lekker op brood: zelfgemaakte groentespreads!