Zoveel moet je dus eigenlijk drinken ná het sporten

Deel dit artikel:

Water drinken voor en tijdens het sporten is belangrijk. Door de inspanning tijdens het sporten droog je sneller uit dan normaal en je zult merken dat je daardoor sneller dorst krijgt. Maar hoe zit dat eigenlijk na het sporten?

Moet je ook dan nog extra goed blijven drinken?

Spieren

Je spieren bestaan voor driekwart uit water. Daarom is het belangrijk om tijdens het sporten genoeg te blijven drinken. Doe je dat niet, dan zul je dit als eerste in je spieren merken. Een goede remedie tegen spierkramp is dus heel simpel: drink voldoende water.

Drinken na het sporten

Net als dat voldoende water drinken tijdens het sporten helpt om je spieren optimaal te laten werken, geldt ditzelfde principe ook voor na het sporten. Het herstel van je spieren kan namelijk pas gebeuren als je voldoende vocht tot je hebt genomen. Met vocht bedoelen we dan water of sportdrank. Wellicht klinkt een koud biertje aanlokkelijk als dorstlesser na een fanatieke workout, maar dit is niet de beste manier om je vochtbalans op peil te houden. Alcohol droogt je lichaam namelijk uit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Weeg jezelf

Wil je precies weten hoeveel je moet drinken na het sporten? Pak dan de weegschaal erbij. Weeg jezelf voor en na het sporten om te checken hoeveel vocht je bent verloren. Voor iedere kilo vocht die je kwijt bent geraakt, is het goed om anderhalve liter water te drinken. Uiteraard kan tev eel water drinken schadelijk voor je zijn. Overdrijf het dus niet.

Sportdrank

Ben je een fan van sportdranken of wil je weleens een andere dorstlesser proberen dan standaard naar een waterfles te grijpen? Bepaalde sportdranken kunnen het herstel na een intensieve sportsessie versnellen. Of je het echt nodig hebt, heeft te maken met de intensiteit van je workout. Het makkelijkst is om daar deze vuistregel voor gemiddelde sporters voor aan te houden:

  • Train je minder dan een uur? Dan is water de perfecte dorstlesser
  • Train je langer dan een uur? Dan kan een sportdrank je helpen om langer door te gaan. Een sportdrank bevat namelijk vaak de extra voedingsstoffen die je tijdens het zweten verliest.

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | iStock