Dít is wat je moet weten over insulineresistentie

Deel dit artikel:

Insulineresistentie is een aandoening die steeds vaker voorkomt. En dat kunnen we maar beter serieus nemen, want het staat bekend als een voorstadium van diabetes-type 2. Gelukkig hoeft het niet altijd zo ver te komen. Maar wat is insulineresistentie precies? Hoe ontstaat het en wat kun je ertegen doen?

Insuline is een belangrijk hormoon, dat veel processen in het lichaam regelt. Je lichaam krijgt energie door middel van bloedsuiker (glucose). Insuline zorgt ervoor dat bloedsuiker kan worden opgenomen door alle cellen in het lichaam. Soms stoppen die cellen ineens met het reageren op insuline; dan is het lichaam resistent geworden. Als dat gebeurt, begint de alvleesklier nog meer insuline te produceren om het bloedsuikergehalte naar beneden te krijgen. Dat leidt tot hoge insulinegehaltes in het bloed en het kan zich op termijn ontwikkelen tot diabetes-type 2.

Snelle koolhydraten

De grootste oorzaken van insulineresistentie zijn overgewicht, het hebben van veel buikvet, te weinig beweging en een ongezond voedingspatroon. Met name het eten en/of drinken van te veel snelle koolhydraten leidt tot insulineresistentie. Wanneer je insulineresistent bent, kun je last krijgen van futloosheid, dorst, droge mond, duizeligheid en veel trek in zoetigheid. Ook komen mensen vaak veel aan, met name rondom de buikstreek. Dat komt doordat hoge insulinewaardes de vetverbranding blokkeren. Daardoor kom je steeds sneller aan en krijg je de overtollige kilo’s er moeilijker af. Je huisarts kan met een bloedtest of orale glucosetolerantietest uitsluiten of je insulineresistent bent.

Risico andere ziektes

Naast diabetes-type 2  zijn er verschillende vormen van kanker (waaronder borstkanker) gelinkt aan een verminderde reactie op insuline. Ook kan het hartproblemen, hoog cholesterol en hoge bloeddruk tot gevolg hebben. Bovendien zorgt een verminderde insulinegevoeligheid ervoor dat je gemakkelijker lichaamsvet opslaat.

Zes tips om insulineresistentie tegen te gaan

Wanneer je het idee hebt dat je minder gevoelig bent voor het insuline of dat wilt voorkomen, doe je er goed aan om de volgende dingen aan te passen in je levensstijl:

1. Eet langzaam verterend voedsel
Voedsel met veel eiwitten, complexe koolhydraten, gezonde vetten en groentes worden langzaam verteerd. Doordat je lichaam meer tijd nodig heeft, komen de voedingsstoffen geleidelijk in je bloed waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en er geen insulinepiek ontstaat.

2. Sport kort, maar krachtig
Wanneer je drie keer per week sport of intensief beweegt, zorg je voor een betere algehele gezondheid. Met name korte, intensieve intervaltrainingen hebben een gunstig effect op je insulinegevoeligheid.

3. (Minder) koolhydraten
Suiker, koek, chips, ijs, pasta, witbrood: allemaal snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel doen pieken. Een koolhydraatarm eetpatroon is een goede manier om insulineresistentie terug te draaien.

4. Slaap
Insuline is een hormoon, en een gebrek aan slaap kan leiden tot een verstoring van je hormoonbalans. Wanneer je te weinig slaapt, stijgt je ghrelinewaarde (waardoor je eetlust stijgt) en daalt je groeihormoonproductie (waardoor je minder vet zult verbranden). Slaaptekort kan zo dus ook bijdragen aan insulineresistentie.

5. Groene thee
Van groene thee is bekend dat het bijdraagt aan een stabielere bloedsuikerspiegel. Door drie kopjes groene thee per dag te drinken, verhoog je bovendien je stofwisseling, waardoor je sneller kunt afvallen.

6. Afvallen
Ben je iets te zwaar? Dan loop je meer kans op insulineresistentie. Door af te vallen naar een gezond gewicht word je gevoeliger voor insuline. Dat komt doordat het vet in de buikstreek (orgaanvet) betrokken is bij je hormoonhuishouding.

Bron| DokterDokter, Puurfiguur
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.