Dít moet je eten als je sport en wilt afvallen

Deel dit artikel:

Wanneer je een paar pondjes wilt afvallen, zijn er maar twee dingen die je te doen staan: minder (of anders) eten en meer bewegen. Maar wie meer sport, krijgt ook sneller honger.

Wil je afvallen door meer te bewegen? Dan kun je sommige zaken beter wel en andere beter niet aanpassen in je voedingspatroon.

Koolhydraten

“Als je sport, hebben je spieren brandstof nodig,” legt Titia van der Stelt uit aan nu.nl. Van der Stelt is diëtiste bij wielerploeg Sunweb en weet dus waar ze over praat. “Die brandstof haalt je lichaam voornamelijk uit koolhydraten. Ik hoor weleens dat mensen koolhydraatarm eten om ‘over te schakelen’ op vetverbranding. Maar te weinig koolhydraten binnenkrijgen en een intensieve training gaan niet goed samen. Probleem is dat je je hartslag niet voldoende omhoog krijgt om het maximale aantal calorieën te verbruiken. Als je geen koolhydraten hebt om te verbranden, stapt je lichaam bovendien over op eiwitten om een soort ‘wannabe-koolhydraat’ te creëren. Dat komt uit de spieren zelf. In plaats van vet te verbranden, breek je daarmee dus spieren af. Vetten verbrand je ook wel als je rustig beweegt. Sterker nog: hoe lager je hartslag, hoe hoger het percentage brandstof dat uit vetten bestaat.”

Licht ontbijt

Ben je een vroege vogel en sport je het liefst in de ochtend? Dan hoef je volgens de diëtiste echt niet per se een bord spaghetti te eten om je lichaam te voorzien van de benodigde brandstof. Een licht ontbijt is in principe voldoende. “Tijdens intensieve trainingen kan je lichaam eventueel teren op de koolhydraat-reserves van de vorige dag. Die worden in je lever en spieren opgeslagen. Deze reserves zijn genoeg voor maximaal anderhalf uur intensief trainen.”

Minder calorieën

Het is verleidelijk om jezelf met iets lekkers te belonen na een stevige work-out. Je lichaam heeft op volle toeren gewerkt en je maag begint te knorren. Het is altijd goed om na een intensieve training iets te eten. Maar let er wel op dat je gezonde keuzes maakt. We verbranden met sporten lang niet zo veel als we denken. “Neem bijvoorbeeld een klein bakje kwark met muesli of fruit. Dan heb je in één keer je koolhydraten én eiwitten te pakken. Koolhydraten moet je aanvullen, zeker wanneer je de volgende dag weer actief bent. En eiwitten zijn bouwstoffen voor de spieren. Ze repareren de spierschade die je oploopt tijdens een training,” legt Van der Stelt uit.

Bron| nu.nl
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.