Onderzoekers: niet bewezen dat dieet helpt bij een depressie

Deel dit artikel:

De afgelopen jaren is er onder wetenschappers veelvuldig onderzoek gedaan naar het verband tussen voeding en een depressie. Zo zou junkfood volgens bepaalde onderzoeken het risico op depressie verhogen en zouden mensen die al aan een depressie lijden baat hebben bij een bepaald dieet.

Hoewel er onlangs een nieuw Australisch onderzoek verscheen die die laatste stelling lijkt te bevestigen, waarschuwen Nederlandse artsen nu dat dit zeker nog niet bewezen is.

Onderzoek naar omega 3

In het onderzoek, dat deze week verscheen in het wetenschappelijke vakblad World Psychiatry, beweren wetenschappers van de Western Sydney University dat een dieet met omega 3-supplementen zou bijdragen aan de behandeling van depressie. Het onderzoek zit volgens experts goed in elkaar, maar het is toch niet bewezen dat er een daadwerkelijk verband is.

Negatieve uitkomst

Volgens Marc Molendijk, depressieonderzoeker aan de Universiteit van Leiden, is het onderzoek niet betrouwbaar omdat het vooral een analyse betreft van andere onderzoeken met een positieve uitkomst. Volgens de Australische onderzoekers is er wel rekening gehouden met het feit dat onderzoeken met een negatieve uitkomst minder vaak worden gepubliceerd. “Het is echter bijna onmogelijk om dat compleet te doen”, stelt Molendijk kritisch tegenover de Volkskrant.

Bevooroordeeld

Veel onderzoekers in dit onderwerp zijn volgens hem bevooroordeeld. Ze denken dat er een samenhang is en dus zijn ze er bij voorbaat van overtuigd dat ze effecten zullen vinden. “Daarmee beïnvloed je de proefpersonen en dus de uitkomst.” Daar komt nog bij dat Nederlands onderzoek dit jaar heeft aangetoond dat veranderingen in voeding niet bijdragen aan de genezing van een depressie.

Nederlands onderzoek

Wetenschappers van de VU in Amsterdam deden hiervoor een proef waarbij een deel van de deelnemers de opdracht kreeg om een dieet te volgen met gezonde mediterrane voeding (zoals veel verse groenten en fruit, peulvruchten, olijfolie, noten en zaden, vis, kip, volkoren producten). Een andere testgroep moest dagelijks supplementen slikken met omega-3, selenium, foliumzuur, vitamine D en calcium. Na een jaar bleek de depressie bij 10 procent van de deelnemers verergerd. De resultaten waren gelijk bij zowel de mensen uit de testgroep als de controlegroep die geen aanpassingen in hun voedingspatroon hadden gedaan.

Lees ook
Helpt dit dieet écht tegen de symptomen van de overgang?

Gezond dieet

Toch stelt Molendijk dat het natuurlijk nooit kwaad kan om het gezonde mediterraanse dieet te volgen. “Dat het nog niet gelukt is om een causaal verband aan te tonen tussen voeding en psychische gezondheid wil niet zeggen dat het er niet is of dat we het nooit zullen vinden. Baat het niet, dan schaadt het niet.”

Bron | de Volkskrant, NRC
Beeld | iStock