Déze verhalen over water drinken blijken fabels

Deel dit artikel:

Het veelvuldig drinken van water is goed voor je huid. Daarnaast verdrijft het afvalstoffen uit je lichaam en zorgt het ervoor dat je sneller afvalt. Maar is het wel écht nodig om zoveel water te drinken op een dag? Het programma Broodje Gezond zocht het uit.

Wat bleek? Veel als waar aangenomen verhalen over water blijken helemaal niet te kloppen! Deze ‘feiten’ zijn bijvoorbeeld mythen.

Mythe: je verliest meer afvalstoffen

Drink jij dagelijks drie liter water of meer omdat je denkt dat je je lichaam daarmee reinigt van alle schadelijke stoffen die je binnen krijgt? Stop er dan maar mee. Want die gedachte blijkt een fabel. Professor Ewout van Hoorn, nierdokter bij het Erasmus MC: “Er is massahysterie rondom water ontstaan. Alle lichaamscellen en het bloed bevatten water en dat moet in balans blijven. Maar het lichaam beslist eigenlijk zelf hoeveel water genoeg is en hoeveel water uitgescheiden kan worden via urine. Het is waar dat ook afvalstoffen via je urine van het lichaam worden afgescheiden. Wanneer je helemaal stopt met drinken, dan hopen die afvalstoffen zich op. Maar het is niet zo, dat wanneer je meer drinkt dan nodig is, je ook meer afvalstoffen verliest.”

Maar hoeveel water is er dan daadwerkelijk nodig? “Het lichaam geeft vanzelf een seintje als je moet drinken. Dan krijg je namelijk dorst. Dus in principe zou dat een goede graadmeter moeten zijn. Ook kun je je vochtgehalte controleren via je urine. Wanneer je urine een licht gelige kleur heeft, drink je in principe genoeg. Donkergeel duid meestal op een vochttekort, maar kan ook wijzen op het feit dat je teveel koffie hebt gedronken.” Extensief water drinken kan bovendien leiden tot watervergiftiging. “Dat komt voor bij mensen die xtc gebruikt hebben, maar ook bij marathonlopers. Watervergiftiging kan ertoe leiden, dat de hersenen zich gaan verdringen. Als je daar niet snel iets aan doet, kun je overlijden.”

Mythe: mineraalwater is beter dan kraanwater

Is het gezonder om flesjes mineraalwater te drinken dan een glas zelf getapt water uit de kraan? Nee. Mineraalwater biedt geen voordelen op kraanwater. Wel is het slechter voor het milieu, vanwege de plastic verpakking. Bovendien is het stukken duurder. Slechts een type water onderscheidt zich van alle andere soorten. “Oud grondwater, dat is het allerbeste”, vertelt waterexpert Roelof Stuurman. “Zestig procent van het kraanwater in Nederland is daarvan afkomstig. De rest dankt zijn herkomst aan oppervlaktewater, zoals rivieren en meren.” Maar waarom is grondwater zoveel gezonder? “Hoe dieper je in de aarde boort, hoe minder restanten van landbouw, industrie en andere vervuiling je aantreft. Oerwater zit het allerdiepst. Dat is kraakhelder, brandschoon water dat er soms al duizenden jaren ligt. Dat is in principe water in de meest zuivere vorm.”

Oppervlaktewater en mineraalwater bevatten daarentegen wel restanten van vervuiling. Al zijn de eisen in Nederland zo streng, dat daar nauwelijks nog iets van terug te vinden is. “Alleen als je heel grondig onderzoek doet, ontdek je dat er restanten van bijvoorbeeld medicijnen in zitten. Maar dat is in zo’n kleine hoeveelheid. Dat heeft geen schadelijke gevolgen.”

Mythe: het is goed voor je gezondheid

Om jezelf te ontdoen van alle afvalstoffen is het dus niet nodig om veel water te drinken. Maar hoe zit dan met alle andere gezondheidsvoordelen van water drinken? “Er zijn geen bewijzen dat het ongunstig voor je is, maar er zijn zeker ook geen bewijzen dat het wel goed voor je is”, stelt nierdokter Van Hoorn. “Het enige wat ik kan bedenken, is dat je er vaker van naar toilet moet en daardoor meer in beweging blijft en dat is uiteraard goed. Maar heel veel meer dan dat weten we niet.” Sportdiëtiste Titia van der Stelt vult aan: “Wetenschappelijk is er geen bewijs dat er een relatie is tussen veel water drinken en een mooiere huid. Net als dat er ook geen bewijs is, dat het veelvuldig drinken van water helpt bij het afvallen.” Zij raadt daarom aan, ervoor te zorgen dat je dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht binnen krijgt. “Ervan uitgaande dat je gemiddeld op een dag zo’n 2,5 liter vocht verliest via zweet en urine. Het is bovendien goed om te weten dat je via je voeding ook een liter binnen krijgt.”

Lees ook
Is honing gezonder dan suiker of niet?

Bron| Broodje Gezond
Beeld| iStock