Déze 7 dingen geven je stofwisseling een boost

Deel dit artikel:

Wat oneerlijk eigenlijk: sommige mensen kunnen alles eten zonder een gram aan te komen. Hoe snel je lichaam voedsel afbreekt en omzet in energie, is voor een deel genetisch bepaald. Maar dat betekent gelukkig niet dat je er zelf helemaal geen invloed op kunt uitoefenen…

Hoe snel je metabolisme werkt, hangt af van factoren als leeftijd, geslacht en erfelijkheid. Gelukkig kun je de natuur een handje helpen. Van de onderstaande zeven dingen is bewezen dat ze je stofwisseling in een hogere versnelling zetten:

1. Een goede start

Net als elke andere motor, moet je ‘verbrandingsmotor’ eerst worden aangezwengeld. En daarvoor is brandstof nodig. Een goed ontbijt is dus het halve werk. Een ideaal ontbijt voor een goede start van de dag bestaat uit een mix van proteïnen, langzame koolhydraten en gezonde vetten. Deze zorgen er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je langere tijd een vol gevoel hebt.

2. Luister naar je hongergevoel

Als je lichaam geregeld te weinig voeding binnenkrijgt, gaat het hamsteren. Het toerental van je metabolisme wordt verlaagd, waardoor je lichaam minder goed in staat is om calorieën te verbranden. Wanneer je maag begint te grommen, kun je dus gerust wat gaan eten, óók als je wilt afvallen. Maar, net zo belangrijk, stop ook meteen met eten als je geen honger meer hebt. Want elke hap die je lichaam niet meteen gebruikt, wordt opgeslagen als vet.

3. Blijf genoeg drinken

Zowel je darmen als je lever zijn gebaat bij voldoende vocht. Je lever spoelt overbodige toxische stoffen uit je systeem en zet vet om in energie. Je darmen hebben bovendien vocht nodig voor een soepele stoelgang. Het is dus altijd belangrijk om genoeg te blijven drinken.

4. Blije darmen

Goede bacteriën, zoals in yoghurt, kunnen je spijsverteringssysteem én je darmwerking serieus verbeteren. Wil je je metabolisme verhogen, dan kun je het best drie porties per dag eten. Heb je al moeite om één bakje weg te werken? Kies dan voor een probiotica-supplement. Let er wel op dat je een supplement kiest met minstens vijf miljard levende culturen, anders is het effect nihil.

5. Een beetje extra pit

Probeer vaker een pepertje toe te voegen aan je favoriete recept. Verschillende studies tonen aan dat capsaïcine – het stofje dat chilipepers hun hete, kruidige karakter geeft – je metabolische motor gedurende maar liefst dertig minuten op volle kracht kan laten draaien. Dit komt onder andere doordat je lichaamstemperatuur erdoor wordt verhoogd. Bovendien zou het je hongergevoel sneller stoppen, waardoor je automatisch minder gaat eten.

6. Regelmatig een kopje thee

Iets te veel peper gebruikt? Blus het dan af met een kopje groene of witte thee. Onderzoeken hebben uitgewezen dat groene thee je metabolisme kan laten versnellen, zonder dat je te veel cafeïne binnenkrijgt. Bestanddelen in witte thee zouden daarnaast de groei van nieuwe vetcellen tegenhouden en tegelijk bestaande vetcellen afbreken, aldus een recent rapport in het Amerikaanse tijdschrift Nutrition & Metabolism. Nog een voordeel van witte thee: het bevat weinig cafeïne maar net zo veel antioxidanten, dus je kunt het zonder zorgen de hele dag doordrinken!

7. Extra beweging

Geen zin om je voedingspatroon aan te passen? Dan kun je er altijd voor kiezen om je verbrandingsmotor flink aan te zwengelen door extra te bewegen. Voer bijvoorbeeld een ‘wandelwork-out’ in tijdens je lunchpauze. Wandel één minuut op een gemiddelde snelheid en wandel daarna één minuut zo snel als je kunt. Wissel dit af gedurende twintig tot dertig minuten. Zo loop je jezelf naar een kledingmaat minder!

Bron|  Voedingscentrum, AD
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.