Deze 4 ademhalingstips kunnen je leven veranderen

Deel dit artikel:

Een kast van een huis, veel geld en wereldberoemde klanten. De Amerikaanse sport- en voedingscoach Jorge Cruise had het allemaal. Totdat hij in een crisis belandde en vier ademhalingstips ontdekte die hem hebben gered. Nu zweert hij erbij.

Hij begeleidde niemand minder dan Oprah Winfrey en Angelina Jolie, schreef 32 bestsellers over hoe je zo snel mogelijk buikvet kunt verbranden en woonde met zijn prachtige vrouw en twee kinderen in een kast van een huis. Jorge Cruise leidde ‘het perfecte leven’. Totdat hij ontdekte dat hij eigenlijk op mannen valt. Dat bracht hem in een crisis die hem letterlijk verlamde. Hij ging bijna ten onder aan de stress en pure paniek. In zijn nieuwe boek The 3 choices vertelt hij hoe hij die crisis te boven kwam . Een boek waarin hij, anders dan voorheen, meer focust op het innerlijk dan op het uiterlijk.

‘Moeilijkste periode van mijn leven’

“Ik kon letterlijk niet meer opstaan. Het was de moeilijkste periode van mijn leven,” biecht Jorge op in de Los Angeles Times.

Zijn zus Marta, die de lijdensweg van haar broer niet langer kon aanzien, trok twee weken bij hem in. Samen begonnen ze ademhalingsoefeningen te doen. Gewoon geconcentreerd, diep inademen en rustig uitademen.

“Geconcentreerd ademen heeft me gered. Het heeft me geholpen de stress los te laten en mezelf te accepteren zoals ik ben,” vertelt Jorge. Inmiddels gebruikt hij zijn eigen ervaring om anderen de kracht van hun ademhaling te laten ontdekken.

Deze vier belangrijke ademhalingstips geeft hij ons mee.

4-7-8 ademen

Deze techniek, die ook wel ‘diafragma (middenrif)-ademhaling’ wordt genoemd, zou stress helpen verminderen, onze bloeddruk helpen verlagen en ons geheugen verbeteren. Om dat effect te bereiken, moet je het wel geregeld doen. Zo werkt het: adem vier tellen in via je neus en let op dat je goed via je onderbuik inademt – je zult merken dat je veel dieper kunt inademen als je alle ruimte in je buik en borst gebruikt. Houd de lucht zeven seconden vast. Adem vervolgens langzaam via je mond uit, acht tellen lang. Herhaal dit alles een paar minuten. “Het is de meest fundamentele manier om je hele lichaam van zuurstof te voorzien,” aldus de overtuigde coach.

Mijd alcohol, vette snacks en (o jee…) televisie

Als je door stress, verdriet of boosheid hunkert naar een grote bak ijs, een sigaret of de afstandsbediening, ga dan rechtop zitten en adem tot je ‘ongezonde behoefte’ voorbij is, predikt Jorge. “Ook alcohol is op geen enkele manier goed voor je, zelfs niet als je het drinkt om te ontspannen. Als we niet een paar tellen de tijd nemen om te ademen, is de verleiding veel groter om die fles wijn te pakken, een reep chocola naar binnen te schrokken of de hele avond op de bank te liggen zappen.”

Zet de wekker

Sta elk uur op vanachter je bureau, loop rond, drink wat water en adem een paar minuten goed in en uit. “Het is een goede manier om weer bij je kern te komen,” weet Jorge.

Maak gebruik van apps

Er zijn apps die je kunnen helpen de ademhalingstips te blijven gebruiken. Jorge adviseert Breathe (Apple), een app die je elke vier uur een seintje geeft om even goed te ademen. Ook Calm en Breathing zone zijn goede suggesties.

Nog steeds gestrest? Deze eenvoudige mindfulness-oefeningen kunnen je ook helpen ontspannen.

Ook goed om te weten

Bekijk ook

Deze driejarige kleuter krijgt het voor elkaar om te wandelen met Máxima!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.