Last van de hik? Met deze tips kom je er vanaf!

Deel dit artikel:

We hebben er allemaal weleens last van. Je wilt iets zeggen, maar je ademhaling stokt ineens even. En dat gebeurt ook bij de volgende zin, en de volgende. O jee, je hebt de hik. Een onschuldige aandoening. Maar hoe ontstaat het? En wat kun je er het best tegen doen?

Mensen zijn lang niet de enige wezens die de hik kunnen krijgen. Dit fenomeen komt ook voor bij andere zoogdieren. Wanneer je last hebt van de hik, trekt je middenrif krachtig samen. Hierdoor stop je letterlijk even met ademhalen. In het middenrif zit een opening waar de slokdarm doorheen loopt, van de borstholte naar de buikholte. Daardoor gaat de hik soms gepaard met een zure oprisping.

Geen aantoonbaar nut

Diverse wetenschappers hebben dit verschijnsel uitvoerig onderzocht. Hun conclusie: in tegenstelling tot bijvoorbeeld niezen en hoesten (waarmee je je neus en longen reinigt) lijkt de hik geen enkele functie te hebben. Wel kunnen externe factoren zoals roken, snel eten en opwinding de aanleiding zijn.

Déze tips helpen

Meestal is het een tijdelijk en kortdurend verschijnsel. Een enkele keer blijft de hik langdurig hangen. Gelukkig is er dan van alles wat je kunt doen om toch van dat irritante fenomeen af te komen.

1. Armen in de lucht
Steek je armen in de lucht terwijl je een slok water drinkt. Hierdoor opent je middenrif zich, laat het de spanning los en ben je snel van het vervelende gevoel verlost. Probleem: het kan lastig zijn om te drinken met je armen omhoog. Probeer het door je glas op een verhoging te zetten en door een rietje te drinken. Of vraag iemand je even te helpen.

2. Maak een buiging
Het ziet er misschien een beetje gek uit in het openbaar, maar door voorover te buigen ontspant je middenrif. Heb je een aanhoudende hik die steeds terugkomt? Buig dan voorover en blijf een paar seconden zo staan. Probeer intussen de hele tijd rustig adem te halen. Je zult merken dat je hik snel weer is verdwenen.

3. Ademhalingsoefeningen
Hoewel de hik niet wordt veroorzaakt door een verstoring van de ademhaling, zijn veel ademhalingsoefeningen wel geschikt als remedie tegen de hik. Probeer bijvoorbeeld eens tien keer langzaam in- en uit te ademen via je neus.

Lees ook
Deze onschuldige aandoening zou kunnen leiden tot alzheimer

Bron| Maag Lever Darm Stichting
Beeld| iStock