De 6 symptomen van rusteloze benen (Restless Leg Syndroom)

Deel dit artikel:

Krijg jij ’s avonds of ’s nachts vaak last van een kriebelend of onrustig gevoel in je benen waardoor je ze met geen mogelijkheid stil kunt houden? Dan heb je waarschijnlijk last van rusteloze benen, ook wel het Restless Legs Syndroom (RLS) genoemd. Dit zijn de symptomen.

Het Restless Legs Syndroom is een aandoening van het zenuwstelsel. De aandoening kan op zich geen kwaad, maar de klachten zijn wel erg vervelend. Als je vaak last hebt van rusteloze benen, kan dit bovendien je nachtrust behoorlijk verstoren.

De 6 symptomen van rusteloze benen

  • Je hebt vooral ’s avonds en ’s nachts last van tintelingen, kriebel of een vervelend gevoel in je onderbenen.
  • Hierbij voel je een onbedwingbare onrust in je benen: je ‘moet’ bewegen om het vervelende gevoel even kwijt te raken.
  • In je slaap maken je benen soms vanzelf schokkende bewegingen.
  • Je slaapt (hierdoor) minder goed en kan overdag moe of slaperig zijn.
  • De klachten zijn vaak het ergst vlak voor het inslapen.
  • Ook als je lang zit, kun je last krijgen van je rusteloze benen. Bijvoorbeeld in een bus, bioscoop of vliegtuig.

Oorzaken

De oorzaak van RLS blijft meestal onduidelijk. Overgewicht, roken, alcohol, koffie en weinig beweging kunnen mogelijk de klachten verergeren. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen de aandoening veroorzaken of verergeren, en hebben zwangere vrouwen er vaker last van (na de bevalling verdwijnen de klachten vaak weer). Volgens de Nederlandse Stichting Restless Legs Syndrom kan een ijzertekort ook rusteloze benen veroorzaken. Laat dit wel checken door een arts en ga niet zelf aan de slag met ijzertabletten, want ijzer kan opstapelen in je lichaam!

Doktersadviezen

Wanneer je eenmaal rusteloze benen hebt, dan blijven de klachten helaas meestal terugkomen. Maar vaak zijn er ook periodes dat het beter gaat en je minder last hebt. Als je geen ijzertekort hebt en er ook geen andere medische of medicinale oorzaken zijn te vinden, dan kunnen de volgende maatregelen helpen om de klachten te verminderen of voorkómen dat je last krijgt.

  • Drink ’s avonds geen koffie of andere cafeïnehoudende dranken.
  • Stop met roken.
  • Zorg dat je overdag voldoende beweging krijgt (wandelen blijkt een grotere vetverbrander dan gedacht).
  • Vermijd intensief sporten vlak voor het slapengaan.
  • Drink niet meer dan één glas alcohol per dag en liever niet dagelijks.
  • Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op.
  • Neem warme of koude voetenbaden.
  • Sommige mensen hebben baat bij magnesiumsupplementen.

Bron | thuisarts.nl, Stichting Restless Legs Syndrom
Foto | iStock