De 10 meest voorkomende vormen van kanker bij vrouwen

Deel dit artikel:

Uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat het aantal sterfgevallen door kanker sinds 2012 flink is toegenomen. Wat zijn de meest voorkomende vormen van kanker en kun je iets doen om de kans hierop te verkleinen?

Het aantal mensen dat kanker krijgt en eraan sterft, blijft maar stijgen. De WHO voorspelt dat in 2018 zeker 9,6 miljoen mensen zullen overlijden aan de ziekte. Dit zijn bijna anderhalf miljoen meer mensen dan in 2012, meldt Nu.nl. Volgens de WHO komt dit onder andere doordat de wereldbevolking steeds ouder wordt. Vooral in Azië rukt de ziekte op.

De 10 meest voorkomende vormen van kanker in Nederland

In Nederland is bij vrouwen borstkanker de meest voorkomende vorm van kanker, gevolgd door huidkanker en darmkanker. Dit was de ‘top 10’ in 2017:

1- borstkanker (28 procent)
2- huidkanker (14,8)
3- darmkanker (11,7)
4- longkanker (10,5)
5- lymfeklierkanker en leukemie (7,8)
6- baarmoederkanker (5,6)
7- eierstokkanker (2,5)
8- alvleesklierkanker (2,1)
9- hoofd- en halskanker (2,0)
10- nierkanker (1,8)

Bij mannen zijn prostaatkanker (20,5 procent), huidkanker (14,7 procent) en darmkanker (13,3) de drie meest voorkomende vormen van kanker. (bron: integraal kankercentrum Nederland, IKNL)

12 manieren om het risico op kanker te verlagen

Gelukkig is er ook een beetje goed nieuws: bij ongeveer 35 procent van de kankergevallen was en is het ontstaan van de ziekte te beïnvloeden. Veel mensen krijgen kanker door een minder gezonde leefstijl zoals roken, overgewicht en onvoldoende beweging. Kortom, allemaal dingen waar je zelf invloed op hebt!

Volgens de Europese Code Tegen Kanker van de WHO zijn er 12 manieren waarmee je het risico op kanker kunt verlagen:

1- Rook niet. Moeite met stoppen? Dit gebeurt er al na 20 minuten in je lichaam als je niet rookt!
2- Maak je woning rookvrij. Ondersteun het rookvrije beleid op je werk.
3- Werk aan een gezond lichaamsgewicht.
4- Zorg voor lichaamsbeweging in je alledaagse leven (neem bijvoorbeeld de trap i.p.v. de lift en fiets naar de supermarkt). Beperk de tijd die je zittend doorbrengt.
5- Eet gezond:

  • Eet voldoende volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit.
  • Beperk calorierijk voedsel (met veel suiker en/of vet) en vermijd suikerhoudende dranken.
  • Wees voorzichtig met rood vlees (zoals rund- en varkensvlees) en bewerkt vlees, zoals vleeswaren en hamburgers.

6- Drink geen alcohol, in elk geval niet meer dan één glas per dag. Geen alcohol drinken is beter om je risico op kanker te verlagen.
7- Vermijd te veel blootstelling aan de zon, vooral voor kinderen. Ga niet naar de zonnebank en bescherm jezelf tegen de zon.
8- Bescherm je tegen kankerverwekkende stoffen op het werk door de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften te volgen.
9- Ga na of je in je woning bent blootgesteld aan straling door natuurlijk hoge radonconcentraties. Onderneem actie om hoge radonconcentraties te verlagen. Radon is een radioactief edelgas dat van nature ontstaat in de bodem en in daarvan gemaakte bouwmaterialen. Vanuit deze materialen kan radon soms in woningen terechtkomen en dit kan longkanker veroorzaken.
10- Borstvoeding geven verlaagt het risico op kanker voor de moeder.
11- Zorg ervoor dat je kinderen deelnemen aan vaccinatieprogramma’s voor hepatitis B (voor pasgeborenen) en het humaan papillomavirus (HPV) voor meisjes.
12- Neem deel aan georganiseerde screeningprogramma’s voor darmkanker, borstkanker en baarmoederhalskanker.

Bron | RIVM, KWF, cijfersoverkanker.nl
Foto | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.