Regelmatig last van darmkrampen? Dit kun je er aan doen!

Deel dit artikel:

Een rommelend gevoel in je buik, een stekende pijn net onder je navel, vreemde geluiden uit je buik en een plotselinge aandrang om naar het toilet te gaan. Darmkrampen zijn een veel voorkomende kwaal en kunnen diverse oorzaken hebben. Gelukkig zijn er een aantal zaken die je kunt doen om deze vervelende krampen te voorkomen.

Ons darmstelsel bestaat voor het grootste deel uit de dunne darm en de dikke darm. De dunne darm haalt het oplosbare voedsel uit je eten, zoals enkelvoudige koolhydraten. De dikke darm zorgt ervoor dat vocht en voedingsvezels worden opgenomen en verteerd. Je darmspieren duwen deze substantie vervolgens voort door steeds samen te trekken en weer te ontspannen. Wanneer dit samentrekken even niet zo goed gaat, voel je dat als darmkrampen.

Verschillende oorzaken

Darmkrampen kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen ontstaat het door levensstijlfactoren zoals verkeerde voeding of stress. In veel gevallen is de oorzaak minder makkelijk aan te wijzen. Wanneer de darmkrampen lang aanhouden, zonder duidelijke oorzaak, wordt gesproken over het prikkelbare darmsyndroom.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Symptomen

Bij darmkrampen heb je last van pijnscheuten in de onderbuik, net onder de navel. De hevigheid waarin de darmkrampen voorkomen verschillen per persoon. In veel gevallen gaan darmkrampen ook gepaard met een gevoel van aandrang en een verandering in de ontlasting. Deze kan bijvoorbeeld heel hard of juist heel dun zijn. Wanneer de darmkrampen lang aanhouden kunnen ze bovendien zorgen voor vermoeidheid en dagelijkse activiteiten lastig maken.

Darmkrampen voorkomen

In veel gevallen is de onderliggende oorzaak van darmkrampen niet ernstig. Wanneer je darmen wat gevoelig zijn, komt dit vaak door het eten van verkeerd voedsel zoals fast food en andere vette voedingswaar. Ook pittig eten, uien, rauwe groenten en te veel koffie kunnen voor darmkrampen zorgen. Het is bovendien belangrijk om rustig te eten. Door goed te kauwen kunnen de spijsverteringsenzymen in je speeksel goed werken. Ook zorgt goed kauwen voor een sneller verzadigd gevoel, waardoor je niet teveel gaat eten. Als je te veel of te snel eet krijg je namelijk sneller buikpijn na het eten. Verder is het belangrijk om gedurende de dag veel te drinken. Te weinig vocht kan verstopping veroorzaken. Daarnaast zet beweging niet alleen je lijf, maar ook je darmen in beweging.

Alarmbellen

Hoewel darmkrampen in de meeste gevallen onschuldig zijn. Is het goed om naar de huisarts te gaan als de pijn langer dan twee weken aanhoudt. Ook als als de pijn acuut en hevig is, of gepaard gaat met koorts of wanneer je bloedverlies bij de ontlasting hebt, is het verstandig om de arts te raadplegen.

Bloed bij je ontlasting wijst vaak op een relatief onschuldige kwaal zoals aambeien. Maar het kan ook wijzen op een ontsteking van je darmen, zoals bij de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. Soms wijst bloed bij je poep op poliepen in de darm, of op een meer ernstige ziekte zoals darmkanker. Deze ziekte komt meestal voor bij mensen van boven de vijftig jaar. Ook als je ontlastingspatroon plotseling en blijvend anders is, of als je onverklaarbaar gewicht verliest, ga dan naar je huisarts.

Lees ook
Zo merk je of je last hebt van (gevaarlijke) darmpoliepen

Bron| Maag, Lever, Darm Stichting, Iberogast
Beeld| iStock