Burn-out? Dit is volgens experts hét moment om weer te gaan werken

Deel dit artikel:

Wanneer je bent opgebrand, kun je voor je gevoel weinig anders dan thuis zitten wachten tot je weer helemaal de oude bent. Maar volgens arbeidspsychologen kun je dan wachten tot je een ons weegt. Voor je herstel zou het veel beter zijn om weer langzaam aan het werk te gaan zodra je op de helft van je oude energieniveau zit. Op therapeutische basis, dat wel.

Het lijkt zo logisch. Als je door je werk een burn-out hebt gekregen, wil en kún je weinig anders dan thuisblijven. Ver weg van de baas, wachten tot je al je energie weer terughebt. Maar volgens arbeidspsychologen kun je dan wachten tot je een ons weegt. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die vrij snel weer beginnen met werken, veel sneller herstellen dan diegenen die thuis afwachten tot de burn-out helemaal over is,” vertelt Toon Taris, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht aan Intermediair.

Therapeutische basis

Een voorwaarde voor dit snelle herstel is wel dat je op therapeutische basis weer aan het werk gaat. Zodat je oude patronen en valkuilen – de oorzaak van je burn-out – leert herkennen en veranderen. “Wie een burn-out heeft, moet leren om dingen anders te doen,” legt Klaran van ’t Vlie uit, arbeids- en organisatiepsycholoog en eigenaar van Burnout Amsterdam, een organisatie die is gespecialiseerd in burn-out en stresspreventie. Daarom is begeleiding zo belangrijk, die uiteraard in het begin wel moet worden gecombineerd met rust. Maar als je energie weer ‘op zo’n vijftig of zestig procent’ is, dan is het volgens Van ’t Vlie goed om weer een paar uur per week te beginnen met taken waarmee weinig tijdsdruk en verantwoordelijkheid zijn gemoeid. Op die manier kun je je nieuwe inzichten en gedrag rustig in je werk leren toepassen.

Hogere drempel

‘Natuurlijk’ is het niet de bedoeling dat je twee weken na de diagnose burn-out weer volledig aan het werk bent, relativeert hoogleraar Toon Taris. “En ook als iemand weer een paar uur per week werkt, dan zal diegene natuurlijk onder behandeling blijven voor de burn-out. Soms gaat het wat beter, soms zal het ook wat minder snel gaan met het herstel. Maar honderd procent thuiszitten tot het over is, is vaak de allerslechtste optie.”

Bron | Intermediair
Foto | iStock