Blaren: hoe voorkom je ze?

Deel dit artikel:

Blaren kunnen je wandeltocht flink verpesten. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Met deze tips ben je blaren de baas.

Warmte, vocht en knellende schoenen of sokken zijn de grootste oorzaken van blaren. Neem daarom altijd deze voorzorgsmaatregelen.

Anti-transpirant

Vochtige of natte voeten – door zweet of water – zijn eerder vatbaar voor blaren. De huid wordt zachter waardoor deze makkelijker kapot gaat. Een anti-transpirante voetenspray houdt je voeten langer droog, maar je kunt ook gewoon een anti-transpirant voor onder de oksels gebruiken. Een anti-transpirant bevat aluminiumzouten die de afvoergangetjes van zweetklieren blokkeren, waardoor je daadwerkelijk minder zweet.

Goede schoenen en sokken

Zorg dat je schoenen goed passen en loop ze in voor je aan een flinke wandeling begint. Leren schoenen ademen beter dan kunststof schoenen, waardoor je minder last krijgt van vochtige voeten. Ook sokken spelen een grote rol bij het ontstaan van blaren. Kies bij lange wandelingen bij voorkeur voor speciale wandelsokken zonder naden. Eventueel kun je ook inlegzooltjes gebruiken.

Extra paar sokken

Het is geen overbodige luxe om een extra paar sokken mee te nemen. Als het regent, kun je snel even je droge paar aantrekken. Ook zou het werken om twee paar sokken over elkaar te dragen. In plaats van dat de huid van je voeten met je sokken of de schoenen schuren, schuiven de sokken over elkaar heen.

Een goede voetverzorging

Om de kans op blaren te verkleinen is een goede voetverzorging belangrijk. Was je voeten bij voorkeur met koud water en droog ze goed af. Daarnaast is het verstandig om je voeten regelmatig onder handen te laten nemen door een pedicure. Hij of zij kan bijvoorbeeld eelt weghalen, wat het risico op blaren vermindert.

Vaseline

Smeer je voeten in met voetencrème of vaseline en laat dit eerst even goed intrekken. Dit voorkomt dat je huid ruw en kwetsbaarder voor blaren wordt.

Tape

Het zekere voor het onzekere nemen? Tape kwetsbare delen op je voeten in. Het is wel zaak dat dit medicinale tape is – geen de huis-tuin-en-keukenpleisters. Ook belangrijk is dat het goed moet blijven plakken.

Toch een blaar?

Voel je toch een blaar opkomen? Plak er dan meteen een speciale blarenpleister op. Deze pleisters voelen als een tweede huid en beschermen het gevoelige stukje huid. Als je al een blaar hebt, dan is dít de beste manier om ze te verzorgen. Veel plezier met wandelen!

Bron | Runner’s world, Runner’s web
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.