Vegetariër? 3 belangrijke voedingsstoffen

Deel dit artikel:

Een salade met gegrilde groenten, falafel met yoghurt komkommersaus… Als je vegetariër bent, kun je de lekkerste gerechten zonder vlees op tafel zetten. Maar vergeet ook niet dat een vegetarische levensstijl wat oplettendheid met zich meebrengt. Margriet zet drie voedingsstoffen voor je op een rij die je niet mag vergeten.

Eiwitten

Vlees, vis en zuivel zijn rijk aan eiwitten, en die heb je nodig om in vorm te blijven. Zodra je vlees en vis uit je menu schrapt, betekent dat ook dat je minder eiwitten binnen krijgt. Deskundigen stellen dat vegetariërs 30 procent meer eiwitten nodig hebben om spiermassa te behouden. Los dit op door meer kaas, linzen, vleesvervangers, tofu of andere eiwit houdende producten te eten.

Omega-3-vetzuren

Omega-3-vetzuren zijn dusdanig belangrijk dat je ziek wordt wanneer je deze niet voldoende binnen krijgt. Denk daarbij aan aandoeningen als eczeem, auto-immuunziektes, allergieën en depressie. Als je geen (vette) vis eet, neem dan een supplement. Deze koop je gewoon in de supermarkt of bij de drogist.

Vitamine B12

Vitamine B12 heb je absoluut nodig. Een gebrek aan deze vitamine veroorzaakt een soort bloedarmoede, last van spieren en pijnlijke zenuwen, duizeligheid en meer kwaaltjes. Ook kun je verminderd vruchtbaar worden. Vervelend, maar er is wat aan te doen: neem elke dag een supplement B12 en zorg ervoor dat je je dagelijkse portie zuivel binnen krijgt.

Deze drie belangrijke voedingsstoffen zorgen ervoor dat een vegetarisch menu een mooie en gezonde keuze blijft!

Bron: Vegetariers.nl