Afvallen? Probeer de Japanse manier van ‘mindful eten’ eens

Deel dit artikel:

In onze cultuur zijn we het gewend om altijd netjes ons bord leeg te eten. Het is immers onbeleefd om eten te laten staan. Maar wat als je teveel opschept? Negen van de tien keer zul je de neiging hebben ook dit op te eten, of niet? Toch is dit helemaal niet goed voor je. Probeer deze tips eens om dooreten te voorkomen terwijl je al vol zit.

Overgewicht

Nog altijd is de helft van onze bevolking te zwaar, blijkt uit cijfers van het RIVM. Uiteraard hebben deze cijfers te maken met wat je eet, maar ook hóe je eet. Door bewuster te eten (dus minder gehaast) zul je merken dat je vaak eerder vol zit en in het vervolg wellicht minder opschept. Maar hoe doe je dat dan, bewuster eten? Nou de Japanners zijn er bijvoorbeeld heel goed in.

Mindful eten, volgens de Japanners

Japanners zijn echte aanhangers van mindfulness, wat inhoudt: alles met aandacht en beheersing doen. Dit komt niet alleen tot uiting in de werkcultuur en sportactiviteiten, maar ook in hun eetgewoonten. In de Japanse cultuur betekent het bereiden van een maaltijd en het opeten ervan meer dan jezelf ermee voeden. Geen wonder dat Japans eten over het algemeen met veel precisie wordt bereidt. Daarnaast houden zij er een heel andere eetgewoonte op na dan wij. Daar leert iedere inwoner van jongs af aan dat je nooit meer dan tachtig procent vol moet zitten. Ja, daar ga je uiteraard automatisch bedachtzamer door eten.

Hoe eet jij bedachtzamer?

Er zijn een aantal manieren die je zelf uit kunt proberen om bewuster en dus minder te eten.

1. Eet langzamer

Een snelle eter is geneigd meer te eten (en misschien wel vaker op te scheppen) dan iemand die langzaam eet. Wanneer je langzamer eet geef je je lichaam meer tijd om de spijsvertering op gang te brengen én geef je je lijf ook de kans een signaal af te geven zodra je vol zit. Probeer dus iedere hap die je naar binnen werkt minder snel door te slikken.

2. Drink water voordat je gaat eten

De gouden tip voor wanneer je wilt afvallen: drink een glas (of twee) water voordat je aan je maaltijd begint. Water geeft je  een voller gevoel waardoor je wellicht je bord al minder vol schept.

3. Eet van een rood bord

Uit onderzoek blijkt dat mensen die van een rood bord eten of uit een rood glas drinken veertig procent minder eten of drinken. Misschien dus een idee om rood serviesgoed aan te schaffen? Daarnaast helpt het ook als je van een kleiner bord eet en uit een kleiner glas drinkt. De optische illusie zorgt dat je bord eerder vol lijkt, je dus minder opschept en minder eet.

4. Zet de tv uit

Zet, zodra je aan tafel gaat, de tv uit en leg je telefoon weg. Wanneer je met volle aandacht eet, zul je merken dat je het beter proeft (en het dus niet gedachteloos naar binnen werkt) en er meer van geniet. Dit maakt dat je minder eet en dus sneller vol zit.

Vast of vloeibaar voedsel

Er schijnt ook nog verschil te zitten in het eten van hard of zacht voedsel. Bij het eten van zacht of vloeibaar voedsel hoef je amper tot niet te kauwen. Hierdoor is het eten sneller verdwenen en krijgen je hersenen niet de tijd om het te registreren, waardoor het langer duurt voordat je vol zit. Wanneer je iets zachts eet zorgt het hap-slik-weg-principe er dus eigenlijk voor dat je blijft dooreten. Moet je er meer moeite voor doen om iets op te eten, door langer te kauwen, dan worden er enzymen aangemaakt in je speeksel die het spijsverteringsproces op gang brengen. Wanneer je niet goed kauwt, sla je dit proces dus eigenlijk over en duurt het vijftien tot twintig minuten langer voordat het verzadigingshormoon wordt aangemaakt.

Wil jij alles uit het leven halen en dat vooral op een gezonde manier doen? Bestel nu de Gezond Leven Special van Margriet. Hierin vind je inspirerende interviews, uitgebreide reportages over beauty en body en praktische tips over gezond eten en bewegen. Bestel ‘m hier.

Bron | Women’s Health, RIVM
Beeld | iStock