7x slim omgaan met voeding tijdens de vakantie

Deel dit artikel:

Pinterest

Ga jij je vaak ongewild te buiten aan lekkers, en vooral aan véél eten, tijdens de vakantie? Dan kunnen deze tips van orthomoleculair therapeut Cil Vermolen je goed van pas komen. Zo ga je ook tijdens de vakantie, met alle verleidingen die op de loer liggen, slim met voeding om.

Behoud je routine

“Houd je op vakantie zoveel mogelijk aan je eetpatroon van thuis. Je kunt beter wat vaker kleinere porties eten dan drie keer daags een enorme maaltijd”.

Start met water

“Start je dag met een groot glas water. In de nacht heb je getranspireerd, dus het is belangrijk ’s ochtends je vochtbalans op te krikken. Een beetje citroen erbij is lekker fris, er zitten vitamines in en het werkt ontzurend.”

Ontbijt licht

“Kies voor een licht ontbijt, bijvoorbeeld yoghurt met vruchten. Dit is overal wel te vinden.”

Lunch als hoofdmaaltijd

“Maak van de lunch de hoofdmaaltijd. Als je dan een pizza of pasta eet, heb je de rest van de dag nog wat aan de energie. ’s Avonds kun je dan voor een lichte salade kiezen. Of ga voor een bord groente met een visje.”

Pak een klein bordje

“Kies bij het buffet voor een klein bord en schep dat vooral vol met salades en groentes.”

Zorg voor gezonde snacks

“Als je op vakantie trek krijgt, hoef je niet te kiezen voor ongezonde snacks. Koop in de plaatselijke supermarkt bijvoorbeeld rauwe noten, stukjes kokosnoot of een avocado. Die laatste is heerlijk met wat olijfolie, zeezout, peper, citroensap en sesamzaadjes.”

Alcohol bij het eten? Combineer het met iets lichts

“Wil je graag een wijntje drinken, combineer dat dan liever niet met een zware maaltijd. En eet je een keer wat uitgebreider of neem je een toetje, laat die wijn dan juist achterwege. In alcohol zitten ook calorieën, en dat tikt allemaal aan.”

 

Eet jij gezond op vakantie?

m28Dit en meer lees je in het dossier ‘slank de zomer door’ in Margriet 28. Vanaf vrijdag in de winkel of online te bestellen via Tijdschrift365.nl.