6 gezondheidsvoordelen van tuinieren

Deel dit artikel:

Lekker buiten zijn, een tuin die al je gasten jaloers maakt en een plek creëren waar je kunt genieten van het stralende weer: tuinieren heeft allerlei voordelen. Óók voor je gezondheid. Margriet somt ze voor je op.

1. Calorieën verbranden

Je staat er misschien niet bij stil. Maar als je in de tuin werkt, train je een hele hoop spieren. Je bukt, staat, zit op je knieën en wisselt telkens van positie terwijl je druk bezig bent. Met dit in je achterhoofd is het geen gekke gedachte dat je best wat calorieën verbrandt met een uurtje tuinieren, toch? Om precies te zijn: met een uur in de tuin werken raakt een persoon die een normaal gewicht heeft voor zijn of haar lengte zo’n 300 calorieën kwijt. Hieronder lees je hoeveel calorieën je verbrandt per taak in de tuin.

  • Onkruid wieden: ca. 130 per halfuur
  • Spitten: 220 per halfuur
  • Terras vegen met stoffer en blik: 120 per halfuur
  • Grasmaaien (niet elektrisch): 120 per halfuur

2. Betere mentale gezondheid

Tuinieren is dus goed voor de buitenkant van je lichaam, maar ook voor hoe je je vanbinnen voelt. Uit onderzoek van zowel Nivel als de Universiteit van Wageningen blijkt dat tuinieren gezond is omdat het stressverminderend werkt. Daardoor gaat je mentale gezondheid er flink op vooruit. Ook onderzoekers van de Amerikaanse Texas University kwamen tot de ontdekking dat je mentale gesteldheid profijt heeft van tuinieren. Zij concludeerden dat het angsten kan laten verminderen én je humeur erdoor verbetert.

3. Langer leven

Wil je je lang en gelukkig leven, dan kun je overwegen om vaker de tuin in te duiken. Uit Japans onderzoek blijkt dat mensen die in de buurt van een tuin, park of ander groen gebied wonen, gemiddeld langer leven dan mensen die geen natuur om zich heen hebben.

4. Gezonder eten

Heb je niet alleen de mooiste bloemen en planten in de tuin staan, maar verbouw je ook groente en fruit? Dan is de kans groot dat je een stuk gezonder eet; je hebt het immers binnen handbereik. Onderzoekers van de Amerikaanse University of Florida kunnen dat bevestigen. Volgens hun resultaten zouden eerstejaars studenten die vroeger tuinierden of het nog steeds doen, meer groente en fruit eten dan hun jaargenoten.

5. Goed voor je hart

Zoals genoemd, vermindert tuinieren stress. En daar heeft niet alleen je hoofd, maar ook je hart baat bij. Knappe koppen van de New York School of Medicine stellen zelfs dat tuinieren een goed medicijn is voor mensen die hartproblemen hebben en dat het kan helpen bij de revalidatie van je hart.

6. Vitamine D

Hoewel je veel vitaminen uit je voeding haalt, geldt dat niet voor vitamine D. Deze vitamine, die belangrijk is voor de gezondheid van je lichaam, verkrijg je door blootstelling aan de zon. En omdat de meeste mensen tuinieren als het mooi weer is (zie je jezelf al gaan in de stromende regen?), verzamelen zij een flinke dosis. Ga je lekker in de tuin werken, zorg dan wel dat je je goed insmeert. Enne, vergeet daarbij vooral deze plek niet!

Bron | harpersbazaar.nl, bustotaal.nl
Beeld | iStock

Ook leuk en interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.