6 makkelijke manieren om meer groente te eten

Deel dit artikel:

Heb jij ook het goede voornemen om dit jaar écht meer groente te gaan eten? Op deze 6 manieren krijg je dat makkelijk voor elkaar!

1. Verdeel het over dag

Eet niet alleen bij je avondeten groenten, maar verwerk het in je lunch en tussendoortjes. Eet bij je lunchbroodje bijvoorbeeld een salade of groentesoep en snack tussendoor worteltjes of zontomaatjes.

2. Eet meerdere soorten

In plaats van één groentesoort kun je ’s avonds ook twee of meer types groente serveren. In een spaghettisaus kun je bijvoorbeeld al heel makkelijk verschillende groenten stoppen, zoals selderij, wortel, courgette en paprika. Komkommer- en tomatensalade erbij en je hebt een heerlijk rijke maaltijd. Verras jezelf ook eens met wat nieuws. Hoewel er meer dan honderdvijftig soorten groenten te koop zijn in Nederland, eten de meeste mensen er maar een stuk of acht à tien regelmatig, vooral ui, tomaat en paprika. Van het grote aanbod fruit eten we overwegend appels (en dan vooral Elstars) en bananen. Hetzelfde geldt trouwens voor volkoren brood en pasta: kies eens voor speltbrood, havermout, quinoa of couscous. Behalve gezond is die variatie ook érg lekker!

3. Neem een abonnement

Maak het jezelf makkelijk en neem een abonnement op een groentetas, fruittas of een box met streekproducten. Dan hoef je niet telkens na te denken over wat je nu weer moet kopen. En je eet gegarandeerd gevarieerd.

4. Gooi restjes niet weg

Bewaar een restje gegrilde groenten voor morgen op brood of doe ze in de soep. Van broccoli kun je trouwens ook de stelen en stronken eten. Schil ze, snijd ze in kleine stukjes en kook ze mee met de roosjes.
Er zijn ook allerlei foefjes om je verse groenten langer te bewaren. Zo houd je bijvoorbeeld je sla langer vers:

5. Soep als hulptroep

Je kunt er alle groenten in kwijt, het is supermakkelijk klaar te maken, goedkoop en elk moment van de dag te eten. Als je in één keer een grote pan soep maakt, kun je het invriezen in eenpersoonsbakjes.

6. Volg het seizoen

Aardbeien eet je in de zomer, boerenkool in de winter. Het scheelt aanmerkelijk als je de seizoenen volgt bij het boodschappen doen. Kijk op de groente-en fruitkalender van Milieu Centraal wat momenteel de goedkoopste keuzes zijn. Een prima alternatief zijn de diepvriesgroenten.

Hoe meer, hoe beter!

Eet je al braaf elke dag je dagelijkse portie groente en fruit? Doe er dan nog maar een schepje bovenop. Uit een langlopend Brits onderzoek blijkt namelijk dat mensen die dagelijks vijf porties groente (375 gram) en driehonderd gram fruit eten, ruim veertig procent minder kans hebben om voortijdig te overlijden dan mensen die minder groen binnenkrijgen. In Australië, waar de Britse onderzoekers naar verwijzen, geldt al langer het advies om 375 gram groenten en 300 gram fruit per dag te eten; aanzienlijk meer dan wat in onze schijf van vijf staat!