5 voedingssupplementen die bewezen effectief zijn

Deel dit artikel:

Wie gewoon gezond leeft, fit is en gevarieerde voeding tot zich neemt, heeft in principe geen vitaminepillen of andere supplementen nodig. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen, ouderen of sporters kunnen in sommige gevallen baat hebben bij een extra dosis vitaminen of mineralen.

Voedingssupplementen dienen altijd als aanvulling op een gezonde voeding. Het lichaam is bovendien beter in staat om vitaminen en mineralen op te nemen uit ons voedsel dan uit pillen. Van sommige vitaminen en mineralen is daarnaast bekend dat overdaad schade kan aanrichten. Toch kun je van sommige voedingssupplementen wel profijt van hebben als je ze op de juiste manier gebruikt. Maar welke supplementen zijn nu écht bewezen effectief? Wetenschapsjournalist Willem Koert zocht het uit en schreef er een boek over. Volgens hem zijn de volgende vijf supplementen voor bijna iedereen een effectieve aanvulling.

Eiwit

Wie wat pondjes wil verliezen, is volgens Koert vooral gebaat bij wat extra eiwitten. “Eiwitshakes worden meestal gebruikt voor spieropbouw, en dat is inderdaad ook een bijkomend effect, maar ook wie af wil vallen heeft baat bij het supplement. Vervang tijdens de lunch eens je sandwich voor eiwitshake en je zult merken dat je eetlust afneemt.” Bovendien verbruik je volgens Koert meer energie. “Hoe meer eiwitten je tot je neemt, hoe meer energie je lichaam verbruikt en hoe meer vet je verbrandt.”

Magnesium

Volgens de wetenschapsjournalist is het slikken van magnesium aan te raden voor elke slechte slaper. De werking van het middeltje is volgens hem in diverse onderzoeken bewezen. “Magnesium draagt er aan bij dat de slaapfase waarin je lichaam zich herstelt, wordt verlengd. Daardoor slaap je als het ware efficiënter: het positieve effect van slaap neemt toe.”

Yambushitake

Als je nieuwe informatie tot je neemt, bijvoorbeeld tijdens het studeren, leggen je hersenen nieuwe verbindingen aan. Maar naarmate we ouder worden, wordt dit steeds minder. Volgens Koert hebben ouderen daarom baat bij het slikken van een Yambushitake-supplement. “Deze paddenstoel staat ook wel bekend als pruikzwam en Lion’s mane. Het wordt gekweekt in Japan en bevat stoffen die je hersenen helpen bij het vormen van nieuwe verbindingen. Je verjongt je hersenen als het ware.”

Gelatine

Ook de werking van gelatine voor het behoud van sterke gewrichten is volgens Koert wetenschappelijk bewezen. “Gewrichten bestaan uit een soort aminozuren die voorkomen in het eiwit gelatine”, legt de wetenschapsjournalist uit. “Het lichaam is prima in staat die aminozuren om te zetten, maar met gelatine help je dat proces een handje. Wanneer je last hebt van stramme of stijve gewrichten kan een supplement er voor zorgen dat de beschadigde gewrichten op de lange termijn weer opknapt.

Creatine

Creatine is volgens Koert aan te raden voor iedereen die aan sport doet. “Het effect is bewezen in honderden studies en dan overdrijf ik niet. Het verbetert je herstel, zorgt dat de spiercellen meer en makkelijker suiker uit je bloed kunnen opnemen, vermindert de kans op blessures, en ook je gewrichten en je hersenen hebben er baat bij”. Wel is het volgens de wetenschapsjournalist zaak om ui te kijken met de hoeveelheid. Een overdosis creatine kan er voor zorgen dat je te veel vocht vast houdt. Hij raad daarom aan om de dosis op 2 theelepels per dag te houden.

Lees ook
Kan het drinken van koffie zorgen voor een magnesiumtekort?

Bron| Legale PEP – Willem Koert
Beeld| iStock