In vijf stappen van je winterdip af!

Deel dit artikel:

Heb jij ook ieder jaar weer last van die gevreesde winterdip? Niet nodig, met mindfulness zet je loerende depressiviteit op een zijspoor. Marisa Garau, schrijfster van het boek Haal meer uit je dip, legt uit hoe je in vijf simpele stappen een (winter)dip te lijf gaat. 

Tijdens de donkere dagen voor kerst kijken maar liefst 1.2 miljoen Nederlanders met gemengde gevoelens terug op alle knelpunten die ze het afgelopen jaar weer niet hebben aangepakt, en vallen zo ten prooi aan de gevreesde winterdip. Of je nu je ingedutte relatie nieuw leven in wilt blazen, je oninteressante baan wilt verruilen voor een vrij bestaan, die overtollige kilo’s kwijt wilt raken of die zenuwslopende schuld af wilt lossen: mindfulness kan je helpen om ‘t straks niet alleen bij goede voornemens te houden, maar je leven daadwerkelijk een nieuwe wending te geven. Hoe? Volg onderstaande 5 stappen!

Stap 1: Wat wil ik niet?

Focus niet op de vraag ‘wat wil ik’ maar begin met wat je niet meer wilt. ‘Wat wil ik?’ is een verlammende vraag. Niet zo vreemd dat je – nu een jaar na je goede voornemens van afgelopen januari – nog steeds geen stap in de juiste richting genomen hebt. Schrijf voor jezelf op wat je zeker niet meer wilt doen of meemaken, dat schept duidelijkheid en geeft rust in je hoofd.

Stap 2: Wie wil ik zijn?

We zijn altijd maar bezig met doen, en te weinig met zijn. Terwijl zijn veel krachtiger is dan doen. Zijn is de kern van je bestaan, het doen vloeit daar slechts uit voort. Denk dus niet aan wat je zou willen, moeten of kunnen doen, maar beschrijf eens wie je zou willen zijn: hoe zou je je dan voelen, hoe zou je je gedragen, hoe zouden anderen op je reageren?

Stap 3: Wat past bij mijn ideale ik?

Pas nu ga je bedenken welke bezigheden bij je ideale ‘ik’ zouden passen. Laat je gevoelens helemaal vrij, beperk je niet tot een volgende ‘verstandige’ carrièremove. Misschien past het wel bij je ideale ‘ik’ om kinderen in arme landen te helpen; afscheid te nemen van een reeds lang onderkoelde relatie; of meer tijd aan anderen te willen besteden in plaats van alleen maar hard te werken.

Stap 4: Begrijp dat je niet eeuwig de tijd hebt

Dit is de mooiste stap. Nu ga je opschrijven wat je zou willen dat je familie en vrienden over je zouden zeggen aan… het eind van je eigen leven. Wil je dat ze zeggen dat je tot aan je pensioen braaf op kantoor hebt gezeten en toen achter de geraniums bent gekropen? Of heb je liever dat ze zeggen dat je altijd oprechte aandacht aan je kinderen gaf; dat niet alles je lukte maar je wel je grenzen verlegde; dat je je idealen waar hebt gemaakt? Deze stap helpt je om je ideale ‘ik’ niet langer uit te stellen maar echt een begin te maken met je nieuwe leven.

Stap 5: En nu: actie!

Nu je duidelijker voor ogen hebt wie je wilt zijn, en hoe je je dan wilt gedragen met de bezigheden die daarbij horen (betaald of vrijwillig; hier of in het buitenland), heb je een handige wegwijzer voor jezelf gecreëerd. Nu weet je waaraan je gaat werken. Je hoeft niet meteen je hele leven overhoop te gooien, mits je elke dag maar een stap doet: het leggen van een waardevol contact of een dag minder werken zodat je meer tijd voor je geliefden hebt. Schrijf aan het einde van de dag elke stap op in je succesdagboek. Wedden dat je volgend jaar geen last meer zult hebben van de winterdip?

Succes!

haalmeeruitjedipIn het nieuwe boek Haal meer uit je dip werpt Marisa Garau een geheel nieuw licht op de dip en de waardevolle lessen die deze ongenode gast met zich meebrengt. Ze ontmaskert de werkelijke oorzaken en biedt je vervolgens een zorgvuldig samengestelde mix van levensverrijkende inzichten en praktische oefeningen die je helpen om het beste uit je dip te halen.