Dit zijn de 5 slechtste dingen om te eten vlak voordat je naar bed gaat

Deel dit artikel:

Van koffie weten we wel dat we het beter niet vlak voor bedtijd kunnen drinken. Maar een stukje chocola of Franse brie gaat er vaak nog wel in, laat op de avond. Terwijl ook die je nachtrust behoorlijk kunnen verstoren. Tijd voor een wake-upcall!

1. Suiker

Van snelle koolhydraten in melkchocolade, koekjes en al die andere zoete tussendoortjes schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. Daardoor hebben ze hetzelfde opwekkende effect als cafeïne. Ook moet je lichaam aan het werk om de bloedsuikerspiegel weer naar beneden te krijgen. Niet ideaal op een moment dat je je lichaam juist zo veel mogelijk rust wilt gunnen. Natuurlijke suikers als honing hebben trouwens hetzelfde effect op je bloedsuikerspiegel, voor je lichaam is het allemaal gewoon suiker.

2. Cafeïne

Een inkoppertje en de meeste mensen weten het ook wel, maar door het drinken van koffie of cola in de avond kun je moeilijker in slaap komen. Dat komt omdat er stimulerende middelen als cafeïne in zitten. Als je ’s avonds een kopje koffie drinkt, kan je biologische klok ongeveer drie uur worden opgeschoven. Word je normaal gesproken om elf uur ’s avonds moe, dan zal de slaap nu pas ver na middernacht komen. Goed om te weten: ook chocolade bevat cafeïne. Het effect is niet zo sterk als bij koffie, maar toch kun je beter een paar uur voordat je naar bed gaat geen chocola meer eten. Vooral de pure variant bevat relatief veel van het opwekkende stofje.

3. Alcohol

Alcohol staat bekend als een goede inslaper, maar het is een heel slechte dóórslaper. Alcohol verpest daarmee juist de kwaliteit van de slaap. Je wordt gemakkelijker tussendoor wakker en de slaap is oppervlakkiger. Wil je met een uitgerust gevoel wakker worden, dan zijn er ’s nachts verschillende fases nodig die je moet doorlopen: de remslaap, de diepe slaap en de droomslaap. Door alcohol wordt de diepe slaap minder en ben je de volgende dag dus ook niet echt uitgerust.

4. Pittig gekruid voedsel

De een kan er beter tegen dan de ander, maar pittig gekruid eten kan brandend maagzuur en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Niet bepaald slaapbevorderend. Goed om op te letten als je nog laat eet.

5. Alles wat moeilijk(er) verteerbaar is

Gezonde groenten zoals broccoli, erwten en peulvruchten bevatten onverteerbare vezels. Vezels zijn cruciaal voor een gezonde stoelgang en beschermen ons tegen allerlei ziektes. Maar bij sommige mensen kunnen bepaalde vezels ook voor een opgeblazen gevoel en winderigheid zorgen. Zo wordt van fructanen gedacht dat ze de grootste veroorzakers van symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) zijn. De bekendste natuurlijke voedingsmiddelen die voor een opgeblazen gevoel kunnen zorgen zijn uien, prei en alle soorten kool. Maar ook asperges, doperwten en venkel zijn rijk aan fructaan. Dat wil niet zeggen dat je deze groenten voortaan van je menu moet schrappen. Het lijkt alleen niet verstandig om, als je hier gevoelig voor bent, vlak voordat je naar bed gaat nog een bord broccoli leeg te eten.

Ook alles waar veel vet in zit, zoals chips en Franse kaasjes, is relatief zwaar verteerbaar. Gun je lichaam en jezelf een goede nachtrust en trek dus niet nog laat op de avond een zak chips of borrelnoten open.

Andere oorzaken van slaapproblemen

Doe je nog steeds geen oog dicht? Slaapproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben, maar met deze slaaptips zijn de meeste mensen een stuk sneller in dromenland.

Bekijk ook: zo slaap jij heerlijk tijdens die warme zomernacht

Bron | Voedingscentrum, SELFlumc.nlinslaap.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.