Dit zijn vijf tekenen dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt

Deel dit artikel:

Eiwitten zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Uit onderzoek blijkt dat een eiwitrijk dieet helpt om op gewicht te blijven. Bovendien draagt  het bij aan het behoud van sterke spieren. Wanneer je een tekort hebt aan deze voedingsstof, geeft je lichaam verschillende signalen af, om duidelijk te maken dat het moet worden aangevuld.

Eiwitten spelen rol in immuunsysteem

Alle cellen in ons lichaam hebben eiwit nodig. Ze spelen een rol in ons immuunsysteem en helpen je lichaam bij het transport van stoffen tussen cellen. Wanneer je niet of weinig sport, heb je minimaal 0.8 gram eiwit nodig per kilogram lichaamsgewicht. Weeg je 70 kilo, dan heb je dus 56 gram eiwit per dag nodig. Wanneer je regelmatig en intensief sport wordt 1,2 tot 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht aangeraden. Ook zwangere vrouwen, kinderen, vegetariërs en veganisten kunnen beter ruim een gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht eten.

Een tekort aan eiwit zorgt ervoor dat je lichaam minder goed in staat is om te herstellen, wat kan leiden tot verschillende symptomen.

1. Schommelingen in je bloedsuiker

Hunker je de laatste tijd enorm naar zoete en vette producten? Dan kan het zomaar zijn dat je een tekort hebt aan proteïne. Eiwitten houden je bloedsuikerspiegel namelijk stabiel en zorgen ervoor dat je je lang tijd verzadigd voelt. Wanneer je bloedsuikerspiegel uit balans is, krijg je sneller trek in zoetigheid en ongezond voedsel. Bovendien kan je energieniveau sterk dalen, word je humeurig en wordt het moeilijk om met stressvolle situaties om te gaan.

2. Stijfheid en spierpijn

Eiwitten zijn, zoals gezegd, belangrijk voor onze botten en spieren. Bij een tekort kun je last krijgen van gewrichtspijn en/of spierpijn. Ook speelt het een belangrijke rol bij de werking van de gewrichten. Eiwitten worden voor een groot deel opgeslagen in gewrichtsvloeistof, wat belangrijk is voor het smeren van deze delen van ons lichaam.

3. Concentratieproblemen

Ook onze hersenen zijn gebaat bij eiwitrijke voeding. Deze voedingsstof zorgt namelijk voor de productie van noradrenaline en dopamine, twee hormonen die zorgen dat je alert bent en geconcentreerd blijft.

4. Problemen met huid, haar en nagels

Haar en nagels bestaan voor een groot deel uit eiwit. Wanneer er echter niet voldoende eiwitten aanwezig zijn, breken je nagels sneller af. Ook kan het zorgen voor droog, en dof haar. Op de lange termijn kan eiwittekort ook haaruitval veroorzaken. Een tekort aan proteïne kan er tevens voor zorgen dat wondjes op je huid langzamer genezen.

5. Slechte adem

Wanneer je een tekort hebt aan andere voedingsstoffen zoals vetten en koolhydraten, gaat het lichaam eiwitten gebruiken als brandstof. Maar wanneer hier ook niet voldoende van is, valt je lichaam je spiercellen aan. Dit zorgt voor een afbreuk van je spieren, maar ook voor een slechte lichaamsgeur omdat er allerlei gassen vrijkomen in het lichaam. Je ademhaling en zweet kan daardoor naar ammoniak gaan ruiken.

Lees ook
7 x dit kun je het best eten en drinken om je lever gezond te houden

Bron| Dokter
Beeld| iStock