5 redenen om vroeger naar bed te gaan

Deel dit artikel:

Slaap je minder dan zeven uur per nacht? Dan ben je volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) net zo slecht af als rokers en mensen die te weinig bewegen. Vroeger naar bed dus!

Uit onderzoek van de WHO blijkt dat mannen die minder dan zeven uur per nacht slapen, vier keer zo veel kans hebben op een beroerte. Ook hebben ze twee keer zo veel kans op een hartaanval. In dat opzicht zou het niet veel slechter zijn dan roken en weinig bewegen!

Hoeveel extra risico slechte slaapsters lopen, is niet onderzocht (alleen mannen namen deel aan dit slaaponderzoek), maar die uitkomst zal vermoedelijk niet veel rooskleuriger zijn.

Nog 4 redenen waarom goed slapen belangrijk is: 

1. Weleens van een schoonheidsslaapje gehoord? Er is een reden waarom ze dit zo noemen. ’s Nachts vernieuwen huid- en haarcellen zich. Door slaapgebrek verstoor je dit proces.

2. Ernstig slaapgebrek heeft hetzelfde effect als alcohol: het vertraagt je reactievermogen en bemoeilijkt de concentratie. Ga je met slaapgebrek autorijden, sporten of iets anders (werkgerelateerd) actiefs doen waarvoor concentratie en coördinatievermogen nodig zijn, dan riskeer je ongelukken en blunders. Volgens een studie van het Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit verlies je met elk verloren uur slaap zelfs één IQ-punt…

3. Te weinig uren slapen, beïnvloedt niet alleen de wijze waarop je lichaam voedsel verwerkt, maar het zorgt er waarschijnlijk ook voor dat je overdag én ’s avonds laat meer trek hebt. Op de lange termijn kan dit tot onnodige extra kilo’s leiden.

4. Slaapgebrek kan je immuunsysteem verzwakken, waardoor je kwetsbaarder wordt voor virussen en bacteriën en dus vatbaarder voor ziektes.

Zo vat je de slaap wél

Ben je elke nacht weer schaapjes aan het tellen? Door het toepassen van deze slaaptips, ook al lijken ze soms erg voor de hand liggend, ben je écht veel sneller in dromenland. Maar let op: te veel slaap is ook niet goed. Wie meer dan negen uur per nacht slaapt, zou net zo veel kans hebben om vroeg te sterven.

En gebeurt het 3 keer of meer per week dat je echt de slaap niet kan vatten, en heb je er overdag last van? Dan lijd je aan slapeloosheid. Dokter Rutger geeft 5 tips om beter te kunnen slapen.