5 redenen om even lekker te lachen

Deel dit artikel:

Even lekker ongegeneerd lachen maakt je niet alleen vrolijker, het is ook goed voor de gezondheid! Een mooi ‘excuus’ om je favoriete comedyfilm of -serie nog eens te kijken, of lekker te lachen met een groep vriendinnen. Margriet zet vijf redenen voor je op een rij om even lekker te lachen.

Calorieën verbranden

Met lachen verbrand je calorieën. Als je lacht of grinnikt, stijgt je hartslag met 10 tot 20%, wat welgeteld 10 tot 40 extra verbrande calorieën zijn! Misschien niet veel, maar alle beetjes helpen en je bent meteen een stuk vrolijker!

Je energieker voelen

Bestaat er zoiets als lachtherapie? Jazeker! Maar wat moet je je daarbij voorstellen? Instructeurs helpen je op weg met speciale technieken om te lachen. Deze lachoefeningen zorgen ervoor, samen met een diepe ademhaling, dat de zuurstof in je lichaam rond wordt gepompt, waardoor je je energieker en gezonder voelt.

Buikspieren activeren

Lachen heeft naast een positieve werking op je geest, ook effect op je buikspieren. De schuine buikspieren worden tijdens een goede lachsessie geactiveerd en met de juiste aanspanning kun je je buikspieren trainen en versterken!

Je pijngrens verhogen

Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat lachen je pijngrens verhoogt.  Een oprechte lach zorgt ervoor dat endorfine vrijkomt, een stofje dat je prettig laat voelen. Dit stofje verzacht volgens het onderzoek pijnprikkels.

Doorstroming bloedvaten verbeteren

Een goede lachbui verbetert ook om de doorstroming van de bloedvaten. Onderzoekers ontdekten dat de bloedstroming in de vaten na een lachsessie met 22% werd verhoogd.

Tips om te lachen

  • Probeer om jezelf te laten lachen. Trek een gek gezicht in de spiegel of doe de vogeltjesdans of een andere grappige beweging.
  • Lach voluit in gezelschap. Samen lachen werkt vele malen beter dan alleen. Nodig je vriendinnen uit voor een heerlijke lachsessie. Voordat je het weet hebben jullie de slappe lach.
  • Probeer te relativeren en durf letterlijk om je fouten te lachen, ook al is het naderhand.
  • Maak je lichaam los door rek- en strekoefeningen en begin dan langzaam met lachen. Krul je mondhoeken op en… lach!
  • Kijk een grappige film of serie. Onze favorieten zijn: De Luizenmoeder, New Girl, Will and Grace, Bridesmaids, Liar liar, Gooische Vrouwen en Shrek.

Beeld | iStock

Deze video werkt ook goed op de lachspieren

Ook grappig om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief