5x waarom komkommer zo goed voor je gezondheid is

Deel dit artikel:

Gooi jij regelmatig een komkommer in je boodschappenmandje? Dan ben je heel goed bezig. Er kleven namelijk nogal wat heel fijne voordelen aan deze groente. Zeker tijdens warme zomerdagen. Deze groentesoort bestaat namelijk voor maar liefst 97% uit vocht en draagt er dus aan bij dat je goed gehydrateerd blijft.

Daarnaast heeft de komkommer nog een paar andere belangrijke gezondheidsvoordelen. We zochten de belangrijkste voor je uit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

1. Goed voor de lijn

Komkommers zijn, juist doordat ze voor een groot deel uit water bestaan, een heerlijke caloriearme snack. Per 100 gram zitten er maar 13 calorieën in, maar een halve komkommer geeft dankzij de vezels die er in zitten wel een lekker vol gevoel. Deze combinatie van vezels en vocht dragen er bovendien aan bij dat je snel van een opgeblazen gevoel af komt. De vezels slurpen het vocht op en vormen een gel-achtige substantie. Deze substantie vloeit soepel door je darmkanaal en zorgt daardoor voor een soepele ontlasting, waardoor je in no-time weer een platte buik hebt.

2. Remt ontstekingen

Komkommers zijn een bron van belangrijke vitaminen en en mineralen. Zo bevat deze groente onder andere vitamine C, B en K, foliumzuur, calcium, ijzer en kalium. Daarnaast bevat een komkommer veel antioxidanten die een ontstekingsremmende werking hebben en celveroudering tegengaan. Dit werkt zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van je lichaam.

3. Houdt je bloedsuiker in balans

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het eten van komkommers helpt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Dit zorgt ervoor dat je minder vet opslaat en minder risico loopt op het ontwikkelen van diabetes type 2. Uit een onderzoek dat is uitgevoerd onder muizen, bleek dat voornamelijk de schil van de komkommer van grote invloed is op het bloedsuikergehalte. Hoewel de effectiviteit bij mensen nog moet worden onderzocht, kan het ook voor ons geen kwaad om de schil gewoon op te eten. Was een komkommer wel altijd goed voordat je gaat eten.

4. Sterke botten

We zeiden het al even: In deze groene groente zit veel vitamine K. En dat stofje is essentieel is voor de gezondheid van je botten. Daarnaast is deze vitamine ook belangrijk voor de opname van calcium – en dát is weer belangrijk voor een sterkte botstructuur.

5. Anti-rimpeleffect

Het is je vast wel eens opgevallen dat veel crèmes en maskers adverteren met modellen die plakjes komkommer op hun gezicht hebben liggen. Dat is niet voor niets. Deze groente werkt namelijk ook prima als anti-rimpelmiddel. De antioxidanten in komkommer gaan veroudering tegen, wat jij aan de buitenkant ziet als rimpels en pigmentvlekken. Daarnaast helpt het je huid om extra vocht op te nemen, zodat je huid soepel en gehydrateerd blijft. Ook helpt het bij het tegengaan van wallen bij het verlichten van pijn bij een verbrande huid.

Bron| Puurfiguur
Beeld| iStock