5 adviezen bij rugpijn

Deel dit artikel:

Heb je last van je rug? Waarschijnlijk heb je een lange tijd in een verkeerde houding gezeten. Maar wat is nu een verkeerde houding en helpt slapen op een harde matras nu werkelijk tegen rugpijn? Margriet helpt je een handje om rugpijn te verminderen of zelfs te voorkomen.

1. Altijd rechtop zitten?

Onderuit gezakt zitten  is niet erg goed voor je rug. Maar om een lange tijd kaarsrecht te zitten, kan ook rugklachten veroorzaken. Het komt erop neer dat te veel zitten niet goed voor de rug is. Wanneer je dus voor je werk veel moet zitten, probeer dan af en toe staand te lezen of bijvoorbeeld te telefoneren.

2. Bewegen tegen rugpijn

Door regelmatig te bewegen kun je rugpijn voorkomen. Ook al heb je veel last van je rug, juist dan is het belangrijk om te bewegen. Wel is het verstandig om te starten met een licht bewegingsprogramma en deze langzaam op te bouwen. Dit vooral raadzaam bij acuut letsel.

3. Let er op hoe je iets tilt

Het is inderdaad niet erg verstandig om iets te tillen dat veel te zwaar is, maar het belangrijkste is nog wel de manier waarop je iets tilt. Het beste kun je door de knieën gaan met een rechte rug en dat je het object optilt door je benen weer te strekken. Let er wel op dat je tijdens het optillen je benen of rug niet draait. Dan kun je alsnog last krijgen.

4. Het ideale matras

Elk mens is anders, dus heeft ook bijna iedereen een ander soort matras. Uit onderzoek is wel naar voren gekomen dat een medium-stevig matras beter voor mensen is die regelmatig last hebben van rugklachten. Maar het is niet per definitie zo dat een harde matras rugklachten kan voorkomen. Het soort matras dat het beste voor je rug is hangt af van je slaaphouding en –gewoontes.

5. Rust niet te veel

Ook al doet je rug nu erg pijn, het is niet verstandig om daarom alleen maar in je bed te blijven rusten. Het is zelfs gebleken dat mensen die langdurig in hun bed bleven liggen met pijn in de rug, dat deze klachten juist erger werden. Je moet je rug natuurlijk ook niet te veel belasten, maar wissel rusten voldoende af met de juiste beweging.

Heb je al last van rug- en nekpijn?

Er is een simpele oplossing binnen handbereik: de zelfverwarmende kompressen van ThermaCare. Ze verwarmen zichzelf zodra je ze uit de verpakking haalt en pakken de verkramping aan met warmte die tot diep in de spieren doordringt. Je spieren ontspannen, de bloedsomloop verbetert en de pijn wordt effectief verlicht. De elementen geven tot wel acht uur warmte en zijn zo vormgegeven dat de warmte de pijnlijke plekken optimaal kan bereiken. Doordat de kompressen heel dun zijn, kun je ze bovendien onzichtbaar onder je kleding dragen.

Margreet (59): ‘Een prettige aanvulling op de behandeling tegen mijn nekpijn’

ThermaCareMargriet stelde in samenwerking met ThermaCare een testpanel samen van 955 vrouwen om de zelfverwarmende, pijn verlichtende kompressen van ThermaCare te ervaren. Op een schaal van 1 tot 10 geven de testers ThermaCare gemiddeld een 8,0.

KOAG/KAG nummer: 107-0514-0614. ThermaCare is een medisch hulpmiddel met een wetenschappelijk aangetoonde werking en te koop bij apotheek en drogist. Lees voor gebruik de bijsluiter.