4 voedingsmiddelen die je bloeddruk verlagen

Deel dit artikel:

Ruim dertig procent van de Nederlanders tussen de dertig en zeventig jaar heeft last van een verhoogde bloeddruk. Vaak worden medicijnen voorgeschreven, maar met voeding kun je ook veel doen om je bloeddruk omlaag te krijgen. Van deze vier voedingsmiddelen is aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen.

Bij een hoge bloeddruk staan je bloedvaten voortdurend onder te hoge druk. Dit kan tot schade leiden in verschillende delen van je hart en de rest van je lichaam. Geen prettig vooruitzicht dus.

Deze voedingsmiddelen verlagen de bloeddruk

Bij een hoge bloeddruk worden vaak medicijnen voorgeschreven. Daarnaast kan aanpassen van je eetpatroon en je leefstijl helpen om de druk op je vaten te verlagen. Zo is volgens de Gezondheidsraad van deze vier voedingsmiddelen met ‘grote bewijskracht’ aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen:

  • groente en fruit (het advies is om elke dag twee stuks fruit en minstens 250 gram groenten te eten)
  • vezels (zitten o.a. in groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten en noten)
  • zwarte en groene thee (met drie koppen per dag heb je al gezondheidsvoordeel)
  • het mineraal kalium (zit in heel veel voedingsmiddelen. Goede bronnen zijn o.a. aardappelen, volkorenbrood, zuivel en groenten)

Bloeddrukverhogende voedingsmiddelen

Er zijn ook voedingsmiddelen die je bloeddruk juist verhogen:

  • alcohol (laat dit het liefst helemaal staan. Drink je wel, houd het dan bij één glas per dag)
  • zout (vermijd bewerkt voedsel en kant-en klaarmaaltijden, ook kaas bevat veel zout)
  • drop (beperk het tot een paar dropjes per dag)
  • zoethoutthee (drink liever groene of zwarte thee, deze verlágen juist de bloeddruk)

Meer tips tegen een hoge bloeddruk

Om je bloeddruk te verlagen helpt het verder om:

  • af te vallen als je overgewicht hebt
  • gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf
  • regelmatig te bewegen, zoals wandelen of fietsen
  • niet te roken
  • beter te leren omgaan met stress en spanning, bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen te doen

Heb ik een hoge bloeddruk?

Van een hoge bloeddruk voel je meestal niets. Dat is het gevaarlijke ervan. Wel zijn er een aantal risicofactoren waarmee je redelijk kunt inschatten hoeveel risico je loopt. Zo neemt de kans op een hoge bloeddruk toe:

  • Als je rookt.
  • Bij overgewicht.
  • Als je weinig beweegt.
  • Door stress.
  • Als mensen in je familie een hoge bloeddruk hebben.
  • Als je tijdens je zwangerschap een hoge bloeddruk had.
  • Als je op jongere leeftijd al een hogere bloeddruk had.
  • Door een ongezond voedingspatroon.

Bron| Voedingscentrum
Foto | iStock