Dat lucht op! 4 oplossingen voor opstandige darmen

Deel dit artikel:

Een opgeblazen gevoel, winderigheid, krampen, diarree of juist obstipatie. Het zijn geen onderwerpen waar je makkelijk over praat. Toch hebben veel vrouwen er dagelijks mee te kampen. Zo worden opstandige darmen weer blij.

Doordat er zo veel schaamte omheen hangt, worden darmklachten vaak genegeerd. Maar wist je dat 70 tot 80% van je immuunsysteem zich fysiek in je darmen bevindt? Je spijsvertering kan dus best een beetje extra aandacht gebruiken. Met deze tips heb je in no time weer blije darmen.

1. Wat voeding kan doen

Alles wat je eet en drinkt, wordt uiteindelijk in je maag en darmen afgebroken. Het is dan ook niet gek dat voeding de belangrijkste oorzaak is van de meeste klachten. Je darmen zijn dol op vezelrijke voedingsmiddelen. Ze zorgen voor bescherming van je dikke, dunne en endeldarm, verbeteren de spijsvertering en geven een verzadigd gevoel. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Heb je last van diarree of constipatie? Dan kan het geen kwaad om tijdelijk wat meer water te drinken. Vermijd koffie of andere dranken die cafeïne bevatten, daarmee maak je de problemen alleen maar erger.

2. De kracht van pro-, pre- en antibiotica

Een andere belangrijke voedingsbron voor blije darmen zijn pro- en prebiotica. Probiotica zijn goede bacteriën die een positief effect hebben op de gezondheid van je darmen. Je vindt ze in yoghurt, augurken en zuurkool. In tegenstelling tot probiotica bevatten prebiotica zelf geen levende bacteriën. Wel dienen ze ter ondersteuning van de goede bacteriën die in onze darmen leven. Prebiotica vind je in groente, fruit, brood, graanproducten, peulvruchten, paddenstoelen en noten en zaden. Antibiotica hebben juist een schadelijk effect. Moet je gebruikmaken van deze medicijnen? Begin dan ook meteen met een probioticakuur om je darmflora weer in balans te brengen.

3. Levensstijl: rustig eten, genoeg bewegen

Vermijd stress. Dat geldt natuurlijk altijd. En helemaal tijdens en na een maaltijd, want een opgejaagd gevoel heeft een slechte invloed op je spijsvertering. Om je stoelgang niet onnodig te belasten, is het belangrijk de tijd te nemen. Door rustig te eten, goed te kauwen en kleine hoeveelheden per keer in je mond te nemen, kunnen je darmen de voedselbrij beter verwerken. Daarnaast is het goed om geregeld te bewegen. Hierdoor worden de bloedtoevoer en circulatie verbeterd, waardoor de spijsvertering beter en makkelijker verloopt. Een goede tip is om 30 minuten na het eten een wandeling te maken.

4. Fodmap: even pauze voor je darmen

Blijven je darmklachten aanhouden en heeft een bloedtest bij de huisarts geen voedselallergie aangetoond? Probeer dan eens onder begeleiding van een diëtist een Fodmap-dieet. Fodmap is een afkorting die staat voor een groep koolhydraten die slecht wordt opgenomen door het lichaam. Deze koolhydraten geven bij sommige mensen met een gevoelige darm allerlei buikklachten. Fodmaps kunnen in heel veel producten zitten. Het gaat daarbij vaak om gewone, gezonde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld om verschillende soorten groenten en fruit. Met het Fodmap-dieet schrap je steeds één product tijdelijk van je menu om erachter te komen wat de boosdoener is. Mogelijk gaat het probleem ook weer over. Dan kun je het oplossen door het voedingsmiddel waarvoor je intolerant blijkt te zijn even links te laten liggen. Zo krijgen je darmen tijd om goed te herstellen. Grote kans dat je deze koolhydraten daarna gewoon weer op je menu kunt zetten.

Bronnen| goedgevoel.be, optimalegezondheid.nl, darmgezondheid.nl
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.