Deze 3 stappen helpen je om minder suiker te eten

Deel dit artikel:

Maar liefst 84% van de Nederlanders weet niet precies wat ze moeten doen om te minderen met suiker, dat blijkt uit onderzoek van het Diabetes Fonds. De deelnemers in het onderzoek gaven aan dat het vaak onduidelijk is in welke producten suiker allemaal verstopt zit, waardoor ze te vaak worden verleid tot ongezonde keuzes.

Gemiddeld krijgen we per dag ongeveer 28 suikerklontjes (110 gram) aan suikers binnen. Vaak gebeurt dit onbewust. De gemiddelde Nederlander denkt zelf namelijk 10 klontjes (40 gram) te consumeren. Zie jij dankzij alle voedingsregels door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Met onderstaande stappen kun je je suikerinname beperken.

Stapje voor stapje

Het is geen geheim dat te veel suiker niet goed is voor je lichaam. Stiekem zijn we er allemaal een beetje aan verslaafd. Volgens onderzoekers van de universiteit van Michigan heeft het zoete goedje namelijk dezelfde werking als bijvoorbeeld drugs en alcohol, inclusief de ontwenningsverschijnselen. Helemaal cold-turkey stoppen met suiker is onverstandig. Al is het alleen al, omdat weinig mensen dit volhouden en uiteindelijk juist meer gaan eten. Wil je je suikerinname temperen, dan kun je dit het beste stapje voor stapje doen. Dronk je bijvoorbeeld eerst altijd 2 suikerklontjes in je thee? Wen dan eerst aan de smaak die ontstaat wanneer je 1 klontje gebruikt. Schrap op die manier steeds een beetje uit je menu. Uiteindelijk kom je op het punt dat je helemaal geen suiker meer nodig hebt.

Pas op voor verborgen suikers

De meeste suikers eet je onbewust. Ook al vergrijp je je niet aan koekjes, snoep en zoete Starbucks-drankjes. Producten als hoestsiropen, kauwgom, diverse sauzen, soepen, saladedressings en zelfs gesneden vlees bevatten veel verborgen suiker. Wil je minderen met suiker? Dan doe je er verstandig aan om minder verwerkte en verpakte voedingsmiddelen te kopen. Heb je geen zin om alles zelf te maken? Lees dan bij alles wat je koopt eerst goed het etiket. Fabrikanten weten dat mensen steeds minder suiker proberen te eten en proberen suikers daarom te verbergen onder verschillende bijnamen. Veelgebruikte namen zijn: sucrose, glucose, fructose, dextrose, lactose, maltose en glucosestroop.

Zoek een bevredigend alternatief

Bedenk voor jezelf wat de momenten zijn waarop je geneigd bent om te snoepen. Grijp je bijvoorbeeld veel naar zoetigheden als je gestrest bent? Ga dan op zoek naar een gezonder alternatief. Verwijder de snoeppot op je bureau en neem elke dag een stuk fruit mee naar kantoor. Ook daar zitten suikers in, maar die zijn een stuk beter voor je lichaam. Drink je veel frisdrank? Vul dan regelmatig een flesje water met een schijfje citroen of munt. Onze hersenen weten niet wat het verschil is tussen het verlangen naar iets eten en het verlangen naar wat drinken. Soms is een groot glas water al genoeg om ervoor te zorgen dat we geen trek meer hebben.

Bron| Diabetes Fonds, Pure Wow
Beeld | iStock