Wat hydrateert beter: plat of bruisend water?

Deel dit artikel:

Tijdens deze warme dagen zijn we continu op zoek naar lekkere en gezonde manieren om voldoende vocht binnen te krijgen. Een glas water wordt snel saai, bruisend water heeft dan net iets meer pit. Maar hoe zit het met bubbeltjeswater? Is dat even hydraterend en goed voor je als plat water? 

Bruisend water is een prima alternatief voor frisdrank en plat water, zeggen deskundigen. Tegenwoordig kun je ook steeds meer water met smaakjes kopen, maar in dit artikel hebben we het over bruisend water zonder smaakje.

Hydratatie

In Amerika is onderzoek gedaan naar het hydraterende effect van water, bruisend water, cola (light), (ice) thee, koffie, bier, sinaasappelsap en een energydrankje. Uit dit onderzoek bleek dat er géén verschil is tussen alle dranken als het om hydratatie gaat. Bruisend water heeft hetzelfde effect als plat water en ook het voordeel dat het geen calorieën bevat. Je kunt dus gewoon genieten van bruisend water. Het enige moment om plat water te verkiezen boven bubbels is tijdens het sporten. De prik creëert wat extra gas in het lichaam en dat kan zorgen voor een opgeblazen of oncomfortabel gevoel.

Lees ook: 4 dingen die je het best kunt eten bij warm weer

Koffie dehydrateert toch?

Er wordt nogal eens gezegd dat koffie vocht onttrekt aan het lichaam, maar dat hangt af van hoe vaak je koffie drinkt. Drink jij elke dag een paar koppen? Dan dehydrateert de cafeïne niet, omdat je lichaam eraan gewend is. Als je wekelijks één kopje koffie drinkt, kan je lichaam niet aan dit onregelmatige ritme wennen en raak je wel extra vocht kwijt.

Bron | Huffington Post
Beeld | iStock

Nog meer gezonde vragen beantwoord

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.