Hoe gezond zijn smoothies eigenlijk?

Deel dit artikel:

Snel, makkelijk en lekker: een smoothie heb je zo gemaakt en werk je zo naar binnen. Maar hoe gezond is zo’n fruitshake nou eigenlijk? Het Voedingscentrum geeft het volgende advies…

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: smoothies staan niet in de Schijf van Vijf en tellen niet mee voor je dagelijkse portie fruit, aldus het Voedingscentrum. Het centrum adviseert om in plaats van smoothies gewoon los fruit te eten. Zeven vragen en antwoorden over  smoothies.

Zijn ze gezond?

Van smoothies raak je minder snel vol dan van los fruit, ze bevatten vaak veel suiker en het is niet zeker dat de gezondheidseffecten van dit soort shakes hetzelfde zijn als die van los fruit. Er is onvoldoende onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van gepureerd fruit. Het is dus al met al niet duidelijk of smoothies net zo goed voor je zijn als vers fruit. 

Zitten er in een smoothie alle vitaminen de je nodig hebt?

Een versbereide smoothie van vers fruit bevat meer vitaminen, mineralen en vezels dan wanneer je een fruitshake kant-en-klaar koopt in de winkel. Maar toch is dat nog steeds minder dan bijvoorbeeld een hele sinaasappel of banaan. Dat komt doordat de structuur van het fruit kapot gaat in de blender. Daardoor blijft er minder bewaard van de voedingswaarde.

Hoeveel suiker zit er in smoothies?

In een glas fruitsmoothie van 250 milliliter zitten al gauw zeven suikerklontjes. Als je fruitsmoothies drinkt, krijg je dus ongemerkt veel suiker – en daarmee calorieën – binnen. 

Wat is gezonder: kant-en-klaar of zelf maken?

In kant-en-klare smoothies uit de winkel zitten vaak minder voedingsstoffen en vezels en nog extra toegevoegde suiker. Zelf smoothies maken is daardoor meestal gezonder. 

Wat verzadigt beter: een stuk fruit of een smoothie?

Gepureerd fruit is minder verzadigend dan een los stuk fruit. Je raakt er dus minder snel vol van. Zeker als je een smoothie drinkt, geeft dat geen verzadigd voel. Dit komt doordat je niet hoeft te kauwen en je een smoothie sneller ‘wegdrinkt’ dan wanneer je dezelfde hoeveelheid fruit zou eten. Je kunt daarom beter een stuk fruit eten dan een shake drinken. Tip: maak je toch liever een smoothie? Pak er dan een lepel bij. 

In de onderstaande video legt Astrid, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum, uit hoe het komt dat je fruit beter kunt eten dan drinken. 

 

Hoe zit het dan met groentesmoothies?

Ook voor groenten geldt: je kunt ze beter eten dan drinken. Want ook van gepureerde groente zit je minder snel vol. Als een kant-en-klare groentesmoothie veel suiker bevat, krijg je bovendien ongemerkt veel calorieën binnen. Maak je zelf een groentesmoothie, pak er dan in elk geval een lepel bij. Dat zorgt ervoor dat je sneller verzadigd raakt dan als je ‘m drinkt.

Is het goed voor ouderen en mensen met ondervoeding?

Smoothies zijn wel een makkelijke manier om voedingsstoffen binnen te krijgen voor mensen die juist moeite hebben om genoeg te eten. Zo kunnen smoothies met zuivel goed zijn voor ouderen die moeite hebben met eten en mensen met ondervoeding. 

Leuk om te lezen

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief.