Van molasse tot stevia: 6 gezonde alternatieven voor suiker

Deel dit artikel:

Minderen met suiker is niet altijd even makkelijk. Wil je toch graag minder (geraffineerde) suikers binnenkrijgen zonder afscheid te hoeven nemen van zoet?

Kijk eens naar deze zes alternatieven. Misschien zit er eentje bij die een prima vervanging is.

1. Kokosbloesemsuiker

Dit bruine broertje van de bekende witte variant wordt gemaakt van de kokosplant en heeft een veel lagere glycemische index dan ‘gewone’ suiker: 35 tegenover 60. Ook is het een van de weinige natuurlijke alternatieven voor suiker die honderd procent rauw is. Daardoor bevat kokosbloesemsuiker, anders dan geraffineerde suiker, nog de oorspronkelijke voedingswaarden. De suiker is ideaal om mee te bakken. Dus de volgende keer dat je een cake maakt, kun je de witte suiker links laten liggen.

2. Maple syrup

Je kent deze stroop uit Canada misschien wel omdat hij weleens bij (stapeltjes) Amerikaanse pannenkoeken wordt geserveerd. Maple syrup wordt gemaakt van de maple tree, ofwel de ahorn of esdoorn. Je kunt ’m goed gebruiken in marinades voor groenten, vis of vlees, want de smaak verandert niet als je de stroop verwarmt.

3. Bruine rijstsiroop

Door gekookte rijst te laten gisten met enzymen ontstaat bruine rijst-siroop. De siroop is net zo zoet als witte suiker, maar wordt makkelijk opgenomen in je bloed en geeft langzaam energie af. Daardoor voorkom je een insulinepiek.

4. Molasse

Misschien kende je molasse nog niet. Het is een bijproduct van witte suiker en wordt gemaakt van suikerriet. Het is niet alleen donkerder van kleur, maar ook de smaak is iets anders. Molasse smaakt heerlijk in baksels als koekjes en bananenbrood.

Lees ook
Wow: zó veel kilo suiker eten we per jaar (en zó kun je minderen)

5. Stevia

Stevia is maar liefst driehonderd keer zoeter dan gewone suiker. Toch bevat de zoetstof van deze plant nul calorieën en krijg je er geen insulinepiek van. Mooi meegenomen.

6. Agavesiroop

Agavesiroop (van de agaveplant) is een stuk dunner en zoeter dan honing, maar de smaak is vergelijkbaar. De siroop is 1,6 keer zo zoet als suiker, daarom heb je minder nodig voor hetzelfde resultaat. Je kunt agavesiroop goed gebruiken in drankjes als (ijs)koffie, want door de dunne structuur mengt het beter dan bijvoorbeeld honing.

Bron| Women’s Health Magazine
Beeld| iStock