Met deze gezonde snack versla je je ongezonde hongerklap

Deel dit artikel:

Dat chocolade, pizza en donuts niet tot de meest verantwoorde voedingkeuzes behoren, is niets nieuws. Maar soms kun je er gewoon veel trek in hebben! Wil je korte metten maken met die ongezonde hongerklap? Dan doe je er goed aan om te grijpen naar een gezonde snack, vooral naar een met walnoten.

Volgens een nieuwe studie – gepubliceerd in het vaktijdschrift Diabetes, Obesity and Metabolism – kan de notensoort je hunkering naar ongezonde voeding wegnemen. De onderzoekers konden deze conclusie trekken na het observeren van tien obesitaspatiënten. Dat deden ze tweemaal vijf dagen in een klinisch onderzoekscentrum. De eerste vijf dagen kreeg de helft van de proefpersonen dagelijks een smoothie mét walnoten voorgezet, het andere deel moest iedere dag een smoothie drinken die hetzelfde smaakte, maar geen walnoten bevatte. Na vijf dagen werden de rollen omgedraaid.

Minder honger met walnoten

Nadat de eerste vijf dagen van de onderzoeksperiode waren verstreken, moesten de deelnemers geloven aan een MRI-onderzoek. Daarbij kregen ze foto’s te zien van ongezonde gerechten als hamburgers en zoete toetjes, gezonde maaltijden als salades en neutrale beelden van onder meer bloemen en rotsen. Ook na de tweede vijfdaagse moesten de proefpersonen het experiment uitvoeren.

Wat bleek? Op de momenten waarop de kandidaten ongezonde voeding te zien kregen, vertoonden degenen die walnoot-smoothies dronken meer activiteit in het gedeelte van het brein dat impulsen en de eetlust reguleert. Wordt dat deel actief, dan zou je volgens de knappe koppen meer aandacht besteden aan je voedingkeuzes. Het gevolg: je zou die zak chips gemakkelijker links laten liggen en kiezen voor een appel. Bovendien gaven de deelnemers aan, minder hongerig te zijn na het verorberen van een smoothie met walnoten dan na het drinken van eentje zonder.

Kanttekening

Hoewel de wetenschappers beweren dat walnoten de zin in ongezonde snacks weten te verminderen, past er wel een kanttekening bij. Zo hebben ze slechts tien proefpersonen ingezet, dus is verder onderzoek nodig om het directe verband aan te tonen. Dat neemt echter niet weg dat een handvol walnoten per dag de perfecte toevoeging aan je dieet is. Ze zijn namelijk ware omega 3-bommetjes en staan bol van de vitaminen en mineralen. Daarnaast zouden ze het risico op hart- en vaatziekten en diabetes kunnen terugdringen. Blijf er dus vooral lekker van snoepen!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | hln.be
Beeld | iStock